Muzikaal manifest door meer dan 300 zangers
Driehonderd zangers, elf solisten en twee percussionisten brengen met The Shouting Fence een muzikaal manifest tegen de muur in Palestina en meer algemeen tegen alle muren die opgetrokken worden tussen mensen.
Lisa Develtere . 15 september 2009
Na de zesdaagse oorlog in 1973 werd een dorpje op de Golanhoogte in Syrië in twee gesplitst. Eenmaal per week kwamen de dorpsbewoners samen aan weerszijden van de afscheiding om nieuws uit te wisselen. Ze moesten vaak schreeuwen om elkaar te verstaan. Deze situatie inspireerde de twee Britse componisten Richard Chew en Orlando Gough bij het maken van The Shouting Fence.
Na uitvoeringen van The Shouting Fence in Nederland en Australië, vroeg het Brussels Brecht-Eislerkoor aan koren uit de verschillende regio’s en bevolkingsgroepen van het land om samen dit project in België te dragen. ‘Het is niet zomaar een concert,’ vertelt artistiek leider Lieve Franssen. ‘Het is een muzikaal manifest tegen alle muren die opgetrokken worden tussen mensen en het is een protest tegen de muur in Palestina.’
Tijdens de voorstelling worden de koren aan weerszijden van het publiek opgesteld. ‘Dit is interessant om akoestische redenen, maar vooral omdat het de emotionele impact vergroot,’ zegt regisseur Vital Schraenen. ‘De abstracte kracht van samen zingen wordt zo heel duidelijk. Omdat het koor zo groot is, is het publiek er een onderdeel van, het maakt deel uit van de problematiek. Hoe meer de solisten stukken brengen, hoe meer dit nog versterkt wordt.’
‘Ik vind het fantastisch dat het terug in de mode is om samen te zingen met veel mensen,’ vertelt de soliste Christine Leboutte. ‘Het is cultuur van de mens voor de mens’. De mobilisatie van vrijwilligers en koren is een van de essenties van het project.
Een van de deelnemende koren is het koor van AWSA-be, een vereniging voor de bevordering van de rechten van vrouwen van Arabische origine, zowel in het land van verblijf als het land van herkomst. Nadia Bouhdide van AWSA-be: ‘In The Shouting Fence zingt iedereen in het Engels, Hebreeuws en Arabisch. Wij hebben als voordeel dat wij de uitspraak van de Arabische tekst kennen. Het nadeel voor ons is dat onze koorleden geen noten kunnen lezen, maar iedereen zingt wel mee.’
In Brussel maakt de voorstelling deel uit van het SPOKENWORLD festival van het Kaaitheater dat dit jaar als thema “1989, Wall & Order” heeft. Omwille van het thema werd The Shouting Fence opgenomen in het festivalprogramma, vertelt Guy Gypens, artistiek directeur van het Kaaitheater: “Voor ons ligt de parallel tussen de val van de muur in 1989 en de bouw van een nieuwe muur in Palestina voor de hand.’
Na uitvoeringen van The Shouting Fence in Nederland en Australië, vroeg het Brussels Brecht-Eislerkoor aan koren uit de verschillende regio’s en bevolkingsgroepen van het land om samen dit project in België te dragen. ‘Het is niet zomaar een concert,’ vertelt artistiek leider Lieve Franssen. ‘Het is een muzikaal manifest tegen alle muren die opgetrokken worden tussen mensen en het is een protest tegen de muur in Palestina.’
Tijdens de voorstelling worden de koren aan weerszijden van het publiek opgesteld. ‘Dit is interessant om akoestische redenen, maar vooral omdat het de emotionele impact vergroot,’ zegt regisseur Vital Schraenen. ‘De abstracte kracht van samen zingen wordt zo heel duidelijk. Omdat het koor zo groot is, is het publiek er een onderdeel van, het maakt deel uit van de problematiek. Hoe meer de solisten stukken brengen, hoe meer dit nog versterkt wordt.’
‘Ik vind het fantastisch dat het terug in de mode is om samen te zingen met veel mensen,’ vertelt de soliste Christine Leboutte. ‘Het is cultuur van de mens voor de mens’. De mobilisatie van vrijwilligers en koren is een van de essenties van het project.
Een van de deelnemende koren is het koor van AWSA-be, een vereniging voor de bevordering van de rechten van vrouwen van Arabische origine, zowel in het land van verblijf als het land van herkomst. Nadia Bouhdide van AWSA-be: ‘In The Shouting Fence zingt iedereen in het Engels, Hebreeuws en Arabisch. Wij hebben als voordeel dat wij de uitspraak van de Arabische tekst kennen. Het nadeel voor ons is dat onze koorleden geen noten kunnen lezen, maar iedereen zingt wel mee.’
In Brussel maakt de voorstelling deel uit van het SPOKENWORLD festival van het Kaaitheater dat dit jaar als thema “1989, Wall & Order” heeft. Omwille van het thema werd The Shouting Fence opgenomen in het festivalprogramma, vertelt Guy Gypens, artistiek directeur van het Kaaitheater: “Voor ons ligt de parallel tussen de val van de muur in 1989 en de bouw van een nieuwe muur in Palestina voor de hand.’
Concerten:
9-10/10: Kaaitheater, Brussel
17/10: De Centrale, Gent
18/10: Salle Philharmonique, Luik
Tickets en info: www.shoutingfence.be
Maak MO* mee mogelijk.
Word proMO* net als 2798 andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.
Meer verhalen
-
Nieuws
-
Nieuws
-
Nieuws
-
Analyse
-
Wedstrijd
-
Analyse