NAVO moet Afghanistan via het noorden bevoorraden

Nu de grens tussen Pakistan en Afghanistan gesloten is, moeten de NAVO en de Verenigde Staten overschakelen op het Noordelijke Distributienetwerk. Dat loopt onder meer via de Baltische staten, Rusland en voormalige Sovjetrepublieken als Kirgizië.

  • 170th Infantry Brigade Combat Team Door het sluiten van de grens met Pakistan zijn de NAVO en de Verenigde Staten verplicht andere aanvoerroutes te gebruiken, zoals deze grensovergang tussen Afghanistan en Tadzjikistan in Shir Khan. 170th Infantry Brigade Combat Team

Pakistan sloot de grensovergang naar Afghanistan eind november als reactie op een NAVO-aanval waarbij 24 Pakistaanse soldaten omkwamen. Een aantal goederen wordt via vliegdekschepen vervoerd, maar die werkwijze is zo duur dat het enkel een oplossing op korte termijn kan zijn.

Daardoor moet de NAVO noodgedwongen alles inzetten op het Noordelijk Distributienetwerk (NDN). Dat speelt al langer een vitale rol, maar opereerde tot nog toe niet op volle capaciteit. Logistieke bedrijven bereiden zich al volop voor.

“De overschakeling gaat niet over een nacht ijs”, zegt een medewerker van een transportbedrijf. “Zo moeten de schepen koers veranderen van de Amerikaanse Oostkust, Houston en mogelijk Karachi naar de Baltische havens. Pas dan zullen de volumes via het NDN echt een verschil maken. Dat zal waarschijnlijk pas over enkele weken duidelijk worden.”

Goudmijn voor transporteurs

De sluiting van de Pakistaanse route is een goudmijn voor de commerciële transporteurs die in de NDN-keten werkzaam zijn, maar ook voor de betrokken Centraal-Aziatische landen. Het verkeer van goederen in die landen kan tot 300 procent stijgen als de terugtrekking van de Amerikaanse troepen begint.

 Het Noordelijke Distributienetwerk is in het leven geroepen door het Amerikaanse ministerie van Defensie als veiliger alternatief voor de gevaarlijke route door Pakistan, na verschillende aanslagen op onder meer brandstofkonvooien. Het netwerk bestaat uit de Baltische havens, een spoorlijn door Rusland, Kazachstan en Oezbekistan en wegtransport via Kirgizië en Tadzjikistan. De goederen komen in de Amerikaanse transitbasis Manas terecht, bij de Kirgizische hoofdstad Bisjkek. Er is een afzonderlijke route via de Turkse haven Metin en de Kaspische Zee.

Het is niet de eerste keer dat Pakistan de grenzen sluit. Dat gebeurde al twee keer eerder, twee weken lang in 2010 en nog eens drie dagen in april 2011. Maar dit keer benadrukt Islamabad dat de sluiting permanent is.

Washington heeft zich al goed ingedekt tegen de sluiting. Sinds 2005 is in heel wat contracten bepaald dat brandstof via de landen ten noorden van Afghanistan vervoerd moet worden.

Toch is het maar de vraag of het NDN de hele verloren capaciteit kan opvangen. Het netwerk is veel veiliger, maar de wegen in Centraal-Azië zijn het zwakke punt. Daardoor zal vooral ingezet worden op de spoorlijnen.

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Wil je dat MO* dit soort verhalen blijft brengen?
Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift

Word proMO* of Doe een gift