New York volgt Londen met autotaks
De controversiële aanpak van de Londense burgemeester Ken Livingstone krijgt navolging in New York. De stad is van plan om vijf euro per dag te vragen per voertuig dat de stad in wil. Zo wil de stad iets doen aan de enorme congestie, de uitstoot van broeikasgassen verminderen en middelen verzamelen voor het openbaar vervoer.
Joren Gettemans . 3 april 2008
De gemeenteraad van New York keurde het voorstel na een intense lobbycampagne van burgemeester Michael Bloomberg goed met één van de niptste meerderheden in zijn legislatuur. Als ook de gouverneur en het parlement van de staat New York nog hun fiat geven, zullen bestuurders van een personenwagen binnenkort vijf euro moeten betalen om de stad binnen te komen op weekdagen, en truckchauffeurs iets meer dan 13 euro.
Bloomberg maakt zich sterk dat het plan veel bijval geniet onder de New Yorkers, maar net als in Londen is de tegenstand groot. Pendelaars zijn tegen het plan omdat ze indirect betalen voor openbaar vervoer dat ze nooit gebruiken. “Dit plan, dat nochtans zeer lovenswaardige doelstellingen heeft, is zo ontworpen dat het mensen afschrikt naar een bepaalde wijk te komen als ze dat niet kunnen betalen”, zei gemeenteraadslid Lewis A. Fidler, in een interview met The New York Times. “Wat kunnen we nu verwachten? Een taks om te kunnen wandelen in Central Park omdat er teveel volk is?”
In Londen is een dergelijke autotaks al sinds 2003 van kracht. Door het succes werden de bedragen in 2005 zelfs opgetrokken van zo’n zeven euro tot meer dan elf euro. Onlangs deed de flamboyante Londense burgemeester Ken Livingstone opnieuw van zich spreken, toen hij de taks voor 4x4’s en andere vervuilende voertuigen verdrievoudigde tot zo’n 33 euro per dag.
Bloomberg maakt zich sterk dat het plan veel bijval geniet onder de New Yorkers, maar net als in Londen is de tegenstand groot. Pendelaars zijn tegen het plan omdat ze indirect betalen voor openbaar vervoer dat ze nooit gebruiken. “Dit plan, dat nochtans zeer lovenswaardige doelstellingen heeft, is zo ontworpen dat het mensen afschrikt naar een bepaalde wijk te komen als ze dat niet kunnen betalen”, zei gemeenteraadslid Lewis A. Fidler, in een interview met The New York Times. “Wat kunnen we nu verwachten? Een taks om te kunnen wandelen in Central Park omdat er teveel volk is?”
In Londen is een dergelijke autotaks al sinds 2003 van kracht. Door het succes werden de bedragen in 2005 zelfs opgetrokken van zo’n zeven euro tot meer dan elf euro. Onlangs deed de flamboyante Londense burgemeester Ken Livingstone opnieuw van zich spreken, toen hij de taks voor 4x4’s en andere vervuilende voertuigen verdrievoudigde tot zo’n 33 euro per dag.
Maak MO* mee mogelijk.
Word proMO* net als 2790 andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.
Meer verhalen
-
Reportage
-
Nieuws
-
Nieuws
-
Nieuws
-
Nieuws
-
Nieuws