Nieuwe pruimtabak moet tabaksindustrie rookvrije ruimten helpen heroveren

In het nauw gedrongen Amerikaanse rokers kunnen binnenkort kennismaken met ‘Revel’, een nieuwe kauwtabak die gebruikers niet meer aldoor doet spuwen en ook in frisse smaakjes als munt en wintergroen verkrijgbaar is. Alvorens de reclamemachine in gang te zetten, heeft de producent, US Smokeless Tobacco, wel het advies gevraagd aan de Federal Trade Commission over een controversiële advertentie die op jongeren gericht lijkt en volgens tegenstanders gefrustreerde rokers verslaafd probeert te houden.


Amerikaanse rokers hebben het niet onder de markt; in deelstaten als Californië, Delaware, New York, Florida en Massachusetts hebben strenge wetten het opsteken van een sigaret in restaurants, cafés en andere publieke plaatsen helemaal onmogelijk gemaakt; in veel ondernemingen laten assertieve niet-rokers hun rokende collega’s ook niet langer in alle rust de lucht en hun longen verpesten. 7,5 miljoen Amerikaanse rokers zijn daardoor inmiddels overgestapt op kauw- of snuiftabak - de verkoop van die producten levert in de VS twee miljard dollar per jaar op.

U.S. Smokeless Tobacco (USSTC), die bijna de helft van de rookloze tabaksmarkt in handen heeft, is van plan die omzet nog fors op te drijven met zijn nieuwe kauwtabak. Revel stimuleert de speekselklieren van de kauwer niet, krijgt een hippe wikkel en zal verkrijgbaar zijn in smaakjes die niets meer te maken hebben met tabak. USSTC is van plan Revel aan de man te brengen met de slogan Any time, anywhere en een direct mailcampagne die een jong koppel laat ziet dat elkaar verliefd in de ogen kijkt. Ik was een roker, maar mijn vrouw haatte de rook, luidt de ondertekst. Nog een reden om over te stappen op Revel. Volgens de onderneming gaat het om een campagne die het belangrijkste voordeel van kauwtabak in de verf zet: medemensen hebben geen last meer van het gebruik ervan.

Maar tegenstanders vinden dat de reclamecampagne een gevaarlijk en verslavend product aanprijst en rokers ervan weerhoudt de tabak meteen helemaal vaarwel te zeggen. Bovendien zou de campagne vooral op jongeren gericht zijn. De tabaksindustrie leeft van nieuwe klanten, de jeugd is hun uitverkoren doelgroep, zegt Unice Lieberman, de woordvoerster van de American Cancer Society. Ook de verschillende smaken zijn iets wat jongeren aanspreekt. USSTC gaf vorig jaar 9,4 miljoen dollar uit aan advertenties voor andere soorten van kauwtabak in Rolling Stone en Spin, bladen met vooral jonge lezers. Dat is een duidelijke aanwijzing dat de onderneming jongeren als nieuwe klanten wil werven.

Een ander groot bezwaar van de critici is dat de reclame van USSTC impliciet doet doorschemeren dat tabak kauwen een gezond alternatief is voor het roken van sigaretten. De onderneming ontkent dat. Maar vorig jaar diende de kauwtabakgigant een verzoekschrift in bij de Federal Trade Commission (FTC) om groen licht te krijgen voor een campagne waarin wel werd beweerd dat kauwtabak veiliger is. In een aanhangsel bij dat verzoekschrift stelde USSTC dat nog niet is aangetoond dat rookloze tabak bij de mens ziekten veroorzaakt. Dat is niet de opvatting van de Amerikaanse gezondheidsdiensten. Volgens het National Cancer Institute bevatten kauwtabak en snuif 28 kankerverwekkende stoffen. Gebruikers zouden een veel hogere kans lopen op ziekten aan het tandvlees en kanker aan lippen, tong, wangen en de rest van de mond. Waarschuwingen in die zin moeten in de VS sinds 1986 op alle verpakkingen van dergelijke producten worden afgedrukt. Kauwtabak is volgens de Amerikaanse overheid bov!
endien even verslavend als tabak die gerookt wordt. Na protesten van artsen, parlementsleden en activisten trok USSTC het verzoek in voordat de FTC er een oordeel over kon vellen.

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift. 3153   proMO*’s steunen ons vandaag al. 

Word proMO* of Doe een gift