Nieuws in stripvorm in Kinshasa

Twee Belgische antropologen deden onderzoek naar de rol van strips in de verspreiding van lokaal nieuws in Kinshasa.
De Congolese hoofdstad leeft op grootstedelijke ritmes, zeker nu de politiek en de economie aan een inhaalbeweging bezig zijn na jaren van oorlog en chaos. De Kinois willen dan ook meteen op de hoogte zijn van alles wat er in hun stad gebeurt. Daarvoor ontwikkelen ze de meest creatieve methodes, zoals les parlements debout –spontane discussiegroepen van mensen die op straat staande kranten lezen en becommentariëren.
Ook stripverhalen spelen een belangrijke rol, zeggen Raffi Aghekian en Guilhem de Crombrugghe, twee Belgische antropologen, die in 2005 in Kinshasa onderzoek deden naar het beeldverhaal als ondergewaardeerd communicatiemedium. Aghekian, sinds kort medewerker van het Universitair Centrum voor Ontwikkelingssamenwerking, deelt de “gecongoliseerde” stripverhalen op in drie genres: het klassieke stripverhaal dat gebaseerd is op het Frans-Belgische model en meestal in samenwerking met een Belgische of Franse scenarist gemaakt wordt, de karikaturale dessins de presses in kranten, en het populaire stripverhaal.
Populaire stripverhalen worden ­­als enig genre volledig in Congolese talen geschreven. Vaak hekelen ze de lokale autoriteiten zoals de ouderen, de chef du quartier en de pastoor. De tekenaars van populaire strips spelen heel kort op de bal door legendes en roddels uit de stad op te pikken, in een verhaal te gieten en een dag later op markten te verkopen. Ook de wereld van de magie is een belangrijke inspiratiebron. Doordat de kwaliteit van papier, inkt en druk laag is, kunnen deze “sociaal-culturele krantjes” aan een heel lage prijs aangeboden worden. Op enkele dagen tijd worden er van sommige strips duizenden exemplaren verkocht op de centrale markt van Kinshasa.
Volgens Aghekian hangt de stripproductie sterk af van de lokale conjunctuur: ‘Tijdens de verkiezingen, bijvoorbeeld, besteedden de Kinois al hun geld aan het hamsteren van proviand voor het geval er na de bekendmaking van de resultaten volop geweld zou uitbreken. De tekenaars wisten dat ze niets zouden verkopen, dus stopten ze tijdelijk met verdelen.’ Is er sprake van overheidscensuur op de strips? Aghekian: ‘Je merkt dat artiesten de grenzen van hun vrijheid aan het verkennen zijn en relatief mild blijven in hun kritiek op politici, maar er is geen expliciete censuur zoals in de tijd van Mobutu.’ (ed)
www.talatala.cd

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.