Nigeria haalt 'vliegende doodskisten' uit de lucht

Een binnenlandse vlucht in Nigeria is niet langer een bijnadoodervaring. Na 148 vliegtuigongelukken in 44 jaar burgerluchtvaart besloot de Nigeriaanse regering eind 2005 de bezem te halen door de corrupte praktijken in de sector. De strengere controles en de vernieuwing van de vliegtuigvloot hebben succes: in 2007 ging er niets fout in het Nigeriaanse luchtruim.
Nog niet zo lang geleden crashten in Nigeria gemiddeld drie vliegtuigen per jaar. In 2005 stierven 430 mensen in vliegtuigongelukken en op 29 oktober 2006 kwamen nog eens een honderdtal mensen om toen een vliegtuig neerstortte in de federale hoofdstad Abuja.
Met 140 miljoen inwoners is Nigeria het volkrijkste land van Afrika en bij gebrek aan een goed wegen- of spoornet blijft vliegen de snelste manier om zich binnen de 36 deelstaten te verplaatsen.
Eind 2005 nam de regering doortastende maatregelen. Drieëntwintig luchthavens kregen  een afsluiting met prikkeldraad, de landingsbanen werden verlengd en er kwamen nieuwe maatschappijen die gedwongen werden om nieuwe vliegtuigen aan te schaffen. De resultaten bleven niet uit: “2007 is het beste jaar in 44 jaar Nigeriaanse burgerluchtvaart”, zegt Sam Adurogboye van de Nigerian Civil Aviation Authority (NCAA), “Er was geen enkel incident, zelfs geen noodlanding.”

Doodskisten en corruptie


De problemen waren voor een groot stuk te wijten aan corruptie binnen de NCAA, het controleorgaan van de overheid, en de Federal Airport Authority of Nigeria (FAAN), die de luchthavens uitbaat en controleert. In principe mogen de vliegtuigen niet ouder zijn dan twintig jaar en word elk toestel voor het vertrek en na de landing geïnspecteerd door ingenieurs van de FAAN.
“De luchtvaartmaatschappijen staken de inspecteurs geld toe om te ontsnappen aan de controles”, zegt Paul Dike, die aan het hoofd stond van een onderzoekcommissie die de wantoestanden onderzocht in opdracht van de president. “De meeste firma’s hadden niet veel geld en gebruikten toestellen van 25 tot 40 jaar oud”, bevestigt Mohammed Tukur van de Vereniging van Nigeriaanse Luchtvaartmaatschappijen. Dat gebeurde met medeweten van corrupte politici, waarvan sommigen aandelen hadden in de vliegmaatschappijen.
Na het onderzoek van de commissie vlogen veertien verantwoordelijken van de FAAN de laan uit en kregen de maatschappijen nog tot 1 april 2007 om nieuwe vliegtuigen te kopen. De firma’s moesten ook een waarborg van tussen 3 en 11,5 miljoen euro kunnen betalen, al naargelang ze binnenlandse, continentale of internationale vluchten aanboden.

Grote schoonmaak


Elf van de zestien maatschappijen zijn sindsdien verdwenen en vier andere zijn erbij gekomen. De negen resterende concurrenten zijn financieel gezond, hanteren strengere normen en vermijden de vliegtuigen te zwaar te laden met bagage of passagiers. Die laatsten appreciëren de betere service aan boord en het gevoel van veiligheid.
“Alleen al de aanblik van die nieuwe toestellen geeft je zin om te reizen, terwijl vroeger je knieën begonnen te knikken”, zegt Marcel Tchuisse, een Kameroense zakenman die in Lagos woont. De tickets zijn zestig procent duurder geworden, maar toch blijft de vraag groter dan het aanbod. Aan de loketten van de luchtvaartmaatschappijen staan nog altijd lange rijen.
Na vijftien jaar verwaarlozing investeert de overheid opnieuw in de nationale luchtvaartschool van Zaria, waar piloten worden opgeleid. Met hulp van de Wereldbank krijgen de luchthavens radarinstallaties, scanners en materiaal om de controle van de vliegtuigen te verbeteren. Om het beheer van de luchthavens te verbeteren overweegt de regering enkele luchthavens te privatiseren, onder meer die van de economische hoofdstad Lagos.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.