Olietekort wurgt Zimbabwe

De Zimbabwaanse president heeft het einde
afgekondigd van het 22 jaar oude staatsmonopolie op de import van olie en
benzine. Privé-bedrijven krijgen nu de toelating om brandstof in te voeren
om een einde te maken aan de brandstoftekorten die het land al teisteren
sinds 1999. Het tekort aan brandstof is de jongste weken erg acuut omdat
leverancier Libië wegens wanbetalingen zijn contract met het nationale
oliebedrijf Noczim heeft opgezegd. Voor de tankstations in de hoofdstad
Harare staan nu files van meer dan één kilometer.


President Robert Mugabe geeft toe dat Noczim er niet in slaagt om het land
te voorzien van brandstof. Mugabe ondertekende drie maanden geleden nog een
contract met de Libische leider Muammar Kadhafi dat Harare een krediet van
360 miljoen dollar verleende voor de import van Libische olie. Dat bedrag
zou genoeg zijn om het land een jaar lang van brandstof te voorzien. Maar
omdat Harare niet aan zijn financiële verplichtingen kan voldoen, draait het
Libische oliebedrijf Tamoil de kraan dicht.

Tamoil heeft nog voorraden in Zimbabwe maar de Libiërs willen
vooruitbetalingen zien voor ze de oliekraan weer open draaien. Maar dat zal
niet gebeuren, zegt de Zimbabwaanse economist John Robertson. De
Zimbabwaanse minister van Energie steekt de schuld voor de lange files aan
de benzinestations op de distributiebedrijven. Het is een
distributieprobleem, en Noczim zal het oplossen, zegt minister Amos Midzi.

Noch de regering noch de distributiebedrijven hebben geld om de resterende
olie op te kopen. Buitenlands geld lenen is ook geen optie, want afgezien
van het feit dat et land internationaal een paria is, ligt de officiële
wisselkoers voor de Zimbabwaanse munt (55 Zimbabwe dollar voor één
Amerikaanse dollar) ver onder de prijs op de parallelle markt (ongeveer
1.500 Zimbabwe dollar voor één USD). Het Internationaal Muntfonds (IMF)
stopte drie jaar geleden met zijn leningen aan Zimbabwe omdat Harare de
afspraken niet naleefde. Als er niet snel ergens brandstof gevonden worden
zal de Zimbabwaanse industrie, die nu op zestig procent van haar vermogen
draait, helemaal stilvallen. Het is zeer de vraag of Zimbabwaanse
privé-bedrijven bereid zullen zijn olie te importeren. Begin deze maand
bevroor de regering de prijs van brandstof, kranten en bouwmateriaal.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.