Opkomende landen lanceren eigen multinationals

De snel ontwikkelende economieën uit Oost-Europa, het Zuiden en het Oosten produceren topbedrijven die het aanschijn van de globalisering veranderen. Dat blijkt uit een nieuw rapport van de Boston Consulting Group (BCG), een adviesbedrijf voor business-strategieën voor bedrijven die willen globaliseren.
Het rapport The 2008 BCG 100 New Global Challengers geeft een overzicht van honderd transnationale bedrijven afkomstig uit Argentinië, Brazilië, Chili, China, Egypte, Hongarije, India, Indonesië, Maleisië, Mexico, Polen, Rusland, Thailand en Turkije. In 2006 genereerden die bedrijven samen 17,3 procent van het bnp op wereldvlak.

Azië neemt met 66 bedrijven het leeuwendeel van de lijst voor zijn rekening. 41 daarvan komen uit China, 20 uit India. 22 bedrijven uit de top-100 zijn van Latijns-Amerikaanse herkomst, waaronder 13 uit Brazilië. De lijst van 2008 bevat voor het eerst bedrijven uit Argentinië, Chili, Hongarije en Polen. Rusland, Turkije en Egypte leveren samen nog eens 10 bedrijven.

Opvallend is niet alleen de doorbraak van deze bedrijven in de wereld, maar zijn ook de economische banden die deze landen met elkaar ontwikkelen. Zo groeide in 2006 de handel tussen China en India met 38 procent. Het gaat daarbij niet enkel om grondstoffen maar steeds meer ook om producten met een hoge toegevoegde waarde zoals IT en telecommunicatie. 

De belangrijkste impuls voor deze bedrijven om op internationale schaal een rol te gaan spelen, is hun streven naar groei en het veiligstellen van hun marktpositie door specialisaties uit te bouwen of merken in de kijker te zetten. Voor bedrijven als Hindalco Industries (Indiaas metaalbedrijf en grootste Aziatische aluminiumproducent) en China Minmetals Corporation (grootste Chinese bedrijf voor metaal, staal en nonferro-metalen) gaat het vooral om de toegang tot natuurlijke rijkdommen. Een andere grote Chinese speler op dit domein is het offshore petroleum- en gasbedrijf CNOOC.

In 2006 stak China de VS voorbij met zijn export en kwam zo op de tweede plaats, na Duitsland. Als China het groeitempo van 2006 aanhoudt van 27 procent, steekt het dit jaar de VS voorbij op het vlak van internationalisering van zijn bedrijfswereld –onder meer af te meten aan het aantal filialen of economische activiteiten in het buitenland

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Over de auteur

  • Latijns-Amerika & ecologie
    Alma De Walsche schrijft over ecologische thema’s, van klimaat- en energiebeleid, over landbouw- en voedsel tot transitie-initiatieven en baanbrekers. Ze volgt al enkele decennia Latijns-Amerika, met een speciale focus op de Andeslanden.

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.