Oudere vrouwen veroveren het internet

De IT-sector zelf mag dan wel een mannenwereld zijn, op het internet zijn de vrouwen, en vooral oudere vrouwen, aan een opvallende opmars bezig. Vooral Facebook kleurt elke dag vrouwelijker.
Recente onderzoeken en metingen geven aan dat de internetgebruiker niet alleen ouder wordt, hij wordt ook vrouwelijker. In de VS zijn de vrouwelijke internauten in de categorie 45- tot 54-jarigen zelfs talrijker dan de mannelijke, stelde eMarketer vast, een Amerikaans onderzoeksbureau gespecialiseerd in internet en e-marketing.  

Vooral sociale netwerksites doen het goed bij vrouwen, wat aansluit bij de stelling dat vrouwen ook op het internet eerder op emotionele banden en gemeenschapsvorming uit zijn. Volgens Inside Facebook, een onafhankelijke blog over Facebook, vormen de vrouwelijke 55-plussers in de VS de snelst groeiende groep op de populaire sociale netwerksite. In amper vier maanden is hun aantal met driekwart gestegen. Hun mannelijke leeftijdsgenoten groeiden slechts met een derde in diezelfde periode. Ook in de meeste andere leeftijdscategorieën groeien de vrouwen het snelst.

Door de forse groei zijn vrouwen nu in elke leeftijdsgroep talrijker dan mannen op Facebook. Ze vertegenwoordigen nu al 56 procent van de Amerikaanse Facebook-gebruikers. Het vrouwelijke overwicht is het sterkst in de groepen van 18 tot 34 jaar.

Bijna de helft van de Facebook-gebruikers is nu minstens 26 jaar. Oudere gebruikers bezoeken Facebook wel niet zo vaak als jongere. De meeste 35-plussers komen slechts een tot vier keer per maand op de sociale netwerksite. Maar adverteerders zien het graag gebeuren. “Oudere gebruikers brengen koopkracht naar Facebook, wat adverteerders aantrekt”, zegt Debra Aho Williamson, analist bij eMarketer.

Cyberella’s



In de professionele IT-wereld zelf zijn de “cyberella’s” minder zichtbaar. Ondanks de grote vraag naar informatici – in heel Europa zijn er een half miloen IT’ers tekort – blijken de vrouwen de weg naar deze sector niet te vinden. “Hoewel vrouwen in de EU meer dan vijftig procent van de afgestudeerden uitmaken, gaat maar een klein deel van hen in de technologiesector werken”, zegt Viviane Reding, de EU-commissaris die bevoegd is voor telecommunicatie. “Voor de computerindustrie is dat zelfs maar 1 procent.”

Reding lanceerde daarom deze week een Code of Best Practices for Women and ICT, een reeks plannen  die de sector aantrekkelijker moet maken voor vrouwen. Een van de plannen is meisjes al op de schoolbanken warm te maken voor technologie, onder meer door vrouwelijke rolmodellen naar voren te schuiven. Vijf grote ICT-bedrijven tekenden de code al: Microsoft, Alcatel-Lucent, IMEC, Motorola en Orange France Telecom.

Ik ben proMO*

Nu je hier toch bent

Om de journalistiek van MO* toekomst te geven, is de steun van elke lezer meer dan ooit nodig. Vind je dat in deze tijden van populisme en nepnieuws een medium als MO* absoluut nodig is om de waarheid boven te spitten? Word proMO*.

Wil je bijdragen tot de mondiale (onderzoeks)journalistiek in het Nederlandstalig taalgebied? Dat kan, als proMO*.

Wil je er mee voor zorgen dat de journalistiek van MO* mogelijk blijft en, ondanks de besparingspolitiek, verder uitgebouwd wordt? Dat doe je, als proMO*.

Je bent proMO* voor € 4/maand of € 50/jaar.

Word proMO* of Doe een gift