"Pakistaanse scholen wakkeren geweld aan"

De Pakistaanse politie wijt de gewelddadige protesten in de noordelijke provincie Khyber Pakhtunkhwa aan de toename van het aantal religieuze scholen. De scholen zelf ontkennen.

“We hebben 105 personen gearresteerd in het kader van de rellen (naar aanleiding van de controversiële film over de profeet Mohammed). Vijfenzestig onder hen waren student aan een religieuze school (madrassa)”, zegt politieagent Abdul Naveed.

“Daarop zijn we een onafhankelijk onderzoek naar de rellen gestart met de bedoeling om de echte schuldigen aan te wijzen, diegenen die mensen aanzetten tot geweld en schade toebrengen aan openbare en privégebouwen in de naam van de Profeet. Protestmarsen draaien vaak uit op geweld omdat studenten van religieuze scholen het gewend zijn om hun toevlucht te nemen tot geweld”, zegt hij.

9/11

Madrassa-studenten zouden ook gezien zijn tijdens plunderingen. “Jonge, bebaarde mannen gingen woest tekeer, namen meubels mee en braken glazen en servies”, zegt Raees Jan, hotelmanager in Peshawar.

“9/11 had een diepe impact op het politieke landschap. Religieuze groepen gedijen op de gevoelens van moslims die geen godslastering tolereren”, zegt Mohammed Dauran Shah van de Universiteit van Peshawar.

Het aantal leerlingen aan religieuze scholen is van 2000 tot 2012 gestegen van 344.000 naar 440.000.

Wetenschap en wiskunde

Volgens de minister van onderwijs van Khyber Pakhtunkhwa, Sardar Hussain Babak, werd er dit schooljaar erg gehamerd op de modernisering van het onderwijs in de religieuze scholen. Zo moest er naast traditionele vakken zoals analyse en recitatie van de Koran of islamitische rechtspraak, ook aandacht zijn voor Arabische literatuur, Engels, wetenschap en wiskunde en informatietechnologie.

Volgens Babak zagen de leiders van religieuze scholen dit als inmenging en hebben ze de steun van de overheid afgewezen. “De overheid wil de leerkrachten financieel en technisch ondersteunen zodat ze op een moderne manier les kunnen geven, maar ze willen dat niet.”

“Ongeveer 99 procent van de studenten komen uit arme gezinnen die voor de religieuze school kiezen omdat die gratis onderwijs aanbiedt”, zegt Babak, een fervent tegenstander van de taliban.

Broedplaats

Mohammed Asif (25), docent aan de madrassa Uma Hatul Momineen, zegt dat ongeveer 96 procent van de studenten aan religieuze scholen analfabeet is. “Religieuze scholen zijn erg goed want ze leren je de ware betekenis van de islam. Maar deze scholen zouden ook modern onderwijs moeten aanbieden zoals Engels, wiskunde en computerles.”

De Verenigde Staten beschuldigen Pakistaanse religieuze instellingen, vooral die aan de grens met Afghanistan, ervan dat ze een broedplaats voor talibanmilities zouden zijn. Het Pakistaanse leger en de VS hebben verschillende madrassa’s in Pakistan en Afghanistan aangevallen voor hun vermeende rol bij het bevorderen van terrorisme.

De VS hebben Pakistan opgedragen om de scholen te controleren en te moderniseren.

De hoofden van de religieuze scholen ontkennen dat ze militanten produceren.

“Wij leren over ethiek en over menselijke waarden”, zegt studente Fauzia Begum (18). “Er is nood aan meer vrouwelijke studenten om de heersende golf van terrorisme te onderdrukken.”

 

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2798   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2798  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.