Pakistan schakelt over op schone brandstof

Op Jamrud Road, de onherbergzame weg
die zich door de Khyber Pass van Pakistan naar Afghanistan slingert, lijken
ecologische overwegingen van weinig tel. Toch vindt je er aan Pakistaanse
zijde vier tankstations die de milieuvriendelijke brandstof CNG leveren. Ze
maken deel uit van een netwerk van 250 ‘ecologische’ tankstations die
Pakistan nu rijk is. Steeds meer automobilisten schakelden de laatste jaren
over op CNG, één van de weinige ecologische succesverhalen in Pakistan.


Het groeiend aantal tankstations die Compressed Natural Gas (CNG) leveren,
zijn het directe gevolg van de inspanningen van Islamabad om CNG als
alternatieve brandstof te promoten. De laatste jaren schieten de CNG-punten
als paddestoelen uit de grond: in 1999 reden er amper 50.000 voertuigen op
CNG, nu zijn dat er al 300.000. Na Argentinië en Italië is Pakistan nu de
derde grootste verbruiker van CNG in de wereld. Het land stijgt met stip in
hitparade der schone brandstoffen want de regering wil voor eind volgend
jaar het aantal voertuigen op CNG verdubbelen tot 600.000.

Compressed natural gas is milieuvriendelijker dan diesel, benzine of LPG: de
wagens die erop rijden stoten minder stofpartikels en giftige gassen uit. Op
zich is het ook een erg goedkope brandstof, al vergt de oprichting van
vulstations een relatief grote investering. De Pakistaanse chauffeurs merken
daar echter weinig van. Ijaz Khan, een werknemer van een ngo in Peshawar,
liet een CNG-tank installeren in zijn wagen, een investering die hij op
termijn dubbel en dik terugverdient. Voor een middenklasser als ik werd een
wagen stilaan onbetaalbaar met de stijgende olieprijzen. Sinds ik
overgeschakeld ben op CNG, is mijn brandstoffactuur gehalveerd.

Dat verklaart meteen het succes van CNG in Pakistan: de meeste pendelaars
willen wel rekening houden met het milieu, maar het is vooral de
portefeuille die telt. De overheid beseft dat ook. Pakistan geeft jaarlijks
drie miljard dollar uit aan de import van petroleumproducten want het land
kan zelf maar in een vijfde van zijn oliebehoefte voorzien. Elke wagen die
overschakelt van diesel of benzine op CNG draagt dus bij tot een reductie
van de nationale importfactuur.

CNG brengt het voordeel met zich mee dat de luchtvervuiling in de grote
steden wordt teruggedrongen. De zorg voor het milieu staat erg laag op de
politieke agenda, maar de smog als gevolg van uitlaatgassen wordt in de
steden toch als een probleem gezien, zeker nu het aantal voertuigen stijgt
met 11 procent per jaar. De populaire dieselmotoren zijn volgens een recent
rapport van het Milieuministerie de grootste luchtvervuiler. De regering
heeft daarom onlangs een programma opgestart om ook dieselmotoren te kunnen
ombouwen met CNG-convertoren.

Het gebruik van CNG wordt nog op andere manieren gepromoot. Zo heeft de
regering CNG-tanks en -compressoren vrijgesteld van invoertarieven en de
import vanuit Italië, Nieuw-Zeeland, Engeland, Canada en Argentinië heeft
daardoor de laatste jaren aan stootkracht gewonnen. De zuidelijke havenstad
Karashi heeft sinds kort haar eerste openbare CNG-bussen. De vier bussen van
Chinese makelij zijn de voorbode van een hele vloot: de gouverneur van de
provincie Sindh heeft nog eens 500 CNG-bussen besteld.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2798   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2798  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.