Panama: Draaischijf van de wereldhandel

Het Midden-Amerikaanse Panama werkt volop aan de uitbreiding van zijn kanaal. Tegen 2015 zullen de eerste reuzenschepen door de nieuwe sluizen varen. Het land wil zich met dit megaproject profileren als logistiek knooppunt voor het hele continent en bij uitbreiding voor de globaliserende wereld. Panama zelf levert de kanaalverbreding een veelvoud aan nieuwe projecten en financiële transacties op. Maar niet iedereen in het land is tevreden over de gang van zaken.

Klik op de afbeeldingen of de titeltjes hieronder om de verschillende delen van dit dossier te lezen.

Breder, dieper, sneller: het kanaal 2.0
MO*journaliste Alma De Walsche trok naar Panama om de bouwkoorts rond het kanaal te meten. Wat doet een dergelijk megaproject, met 120 constructiesites, 8.000 arbeiders en een kostprijs van 2,6 miljard euro met het kleine Midden-Amerikaanse land?

Panama en de “honderd families”
Veel Panamezen vrezen dat de huidige economische dynamiek hen op een dag zuur zal opbreken. ‘Pan para hoy, hambre para mañana’, (brood vandaag, morgen honger) zeggen sommigen.

De Panamezen roeren zich
Protest in Panama komt er van de vakbonden, van kritische intellectuelen en vooral van de inheemse beweging. Zo’n 12 procent van de Panamese bevolking is indiaans en de voorbije tien jaar heeft die zich laten opmerken door het verzet tegen de bouw van stuwdammen en de ontginning van goud- en kopermijnen.

Julio Manduley: ‘Iedereen heeft een big mac in zijn hoofd’
Julio Manduley is een Panamese econoom met een dissidente kijk. MO*journaliste Alma De Walsche ontmoette hem in het ICI, een vormingscentrum gespecialiseerd in de coöperatieve beweging en alternatieve economie, in Panama Stad. ‘Altijd is ons lot door buitenlanders beslist geworden. Alles wat in Panama geld opbracht, was altijd in handen van buitenlanders.’

Jan De Nul: voorbij de verontwaardiging
Jan Pieter De Nul is een begrip. Zeker na zijn tirade tegen de niet-werende Belgen op het feestje van Trends. Iedereen heeft zich al druk of vrolijk (de achternaam!) gemaakt hierover en Jan Hertoghen fileerde de volkomen foute cijfers waarop De Nul zich baseerde. Nochtans is De Nul geen slecht cijferaar. Dat blijkt uit de jaarresultaten van zijn in Luxembeurg, niet in België, gevestigde internationale bedrijf. Vorige maand ontmoette Alma De Walsche het bedrijf op reportagereis in Panama. Daar bleek dat de rechts-radicale ideologie van de eigenaar toch moet wijken voor goed gedrag, als de tegenpartij sterk genoeg is.

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Wil je dat MO* dit soort verhalen blijft brengen?
Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift. 2643   proMO*’s steunen ons vandaag al.

Word proMO* of Doe een gift