Peking gaat strijd met auto aan

Peking gaat op sommige van haar wegen een toeslag heffen op automobilisten. Vanwege de grote luchtvervuiling en verkeersopstoppingen proberen steeds meer Chinese grootsteden de verkoop van auto’s te beperken.

  •  Yuxuan fishy Wang (cc) Een verkeersopstopping in Peking, 29 september 2009. Yuxuan fishy Wang (cc)

Sinds 2009 heeft China meer auto’s dan de Verenigde Staten en daarmee ook het grootste wagenpark in de wereld. Tegenwoordig wordt de helft van de wereldwijde productie van auto’s verkocht in China. Desondanks heeft nog maar één op zestien Chinezen een auto in zijn bezit en met de verdere economische groei lijkt het er dan ook op dat het Chinese wagenpark zich gaat blijven uitbreiden.

Vooral in Peking, waar er momenteel vijf miljoen personen een auto bezitten, leidt dit tot ernstige problemen zoals files en vervuiling. Vorig jaar was er zelfs een file die zich 120 kilometer ver uitstrekte en die tien dagen  duurde. Daarnaast zorgt het almaar drukker wordende verkeer voor enorme luchtvervuiling en een dikke laag smog in de hoofdstad. Begin dit jaar was luchtvervuiling op een bepaald moment zo ernstig dat ze alle meetbare waarden overtrof. Volgens cijfers van de Wereldbank is Peking de 13de meest vervuilde stad ter wereld. Een rapport van 2003 van de Chinese Academy of Environmental Planning stelt dat er jaarlijks 300.000 Chinezen sterven aan ziekten gerelateerd aan luchtvervuiling.

China staat op de rem

Peking heeft nu aangekondigd dat het een tol gaat heffen op sommige van haar wegen om zo de toenemende verkeerstromen onder controle te krijgen. Volgens het Xinhua persagentschap wil de overheid daarmee het gebruik van het openbaar vervoer stimuleren. Eind vorig jaar introduceerde Peking al een systeem waarbij het aantal verkochte auto’s door een loterijsysteem voortaan beperkt zal worden tot 240.000 per jaar.

Maar ook in de rest van het land worden maatregelen genomen om de verkoop onder controle te krijgen. In Sjanghai worden nummerplaten bij opbod verkocht met een gemiddelde prijs van 5000 euro (46.000 yuan). Ook de subsidies voor kleine auto’s is begin dit jaar stopgezet. De Chinese overheid moedigt wel de verkoop van elektrische wagens aan door middel van subsidies en wil tegen 2015 één miljoen elektrische wagens op de weg hebben. Dit is echter tot nu toe weinig succesvol gebleken, vorig jaar werd er zelfs maar één -hybriede- Toyota Prius verkocht in heel China. Ondertussen lijkt er niet onmiddellijk een einde te komen aan de razendsnelle groei van het Chinese wagenpark.

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift. 2925   proMO*’s steunen ons vandaag al. We hopen 2021 te kunnen starten met 3000 proMO*‘s, word jij er één van?

Word proMO* of Doe een gift

Over de auteur

  • Bram Vranken studeert Conflict and Development aan de UGent en is in april een maand in Bangladesh voor zijn scriptie over landloze boeren, voedselsoevereiniteit en klimaatverandering.