Peking halveert het autoverkeer

De grote angst van veel sporters die in actie komen op de Olympische Spelen in Peking is de bedenkelijke luchtkwaliteit. Het stadsbestuur heeft drastische maatregelen afgekondigd om de vervuiling door het verkeer en de industrie terug te dringen. Vanaf zondag (20 juli) mogen de meeste automobilisten nog maar om de andere dag rijden
Vanaf deze week worden duizenden bouwwerven in Peking stilgelegd. Ook in de wijde omgeving van de stad moeten vervuilende fabrieken vanaf nu voor meer dan twee maanden dicht. In de havenstad Tianjin moeten bijvoorbeeld veertig bedrijven en meer dan twintig werven sluiten.
Het stadsbestuur legt ook het autoverkeer drastisch aan banden. In Peking zijn 3,29 miljoen auto’s gemeld. Maar tijdens de Spelen zullen er heel wat minder rondrijden. Sinds 1 juli mogen er al geen voortuigen met een geel kenteken meer op de weg komen, dat zijn zwaar vervuilende auto’s die meestal ouder zijn dan twaalf jaar. Vanaf 20 juli moeten auto’s met een even nummerplaat op oneven dagen in de garage blijven, en auto’s met oneven kentekens op alle even dagen. Peking wil op die manier tot 20 september het autoverkeer halveren, want ook de deelnemers aan de Paralympische Spelen hebben recht op goede lucht. Alleen vrachtwagens die levensmiddelen vervoeren, het wagenpark van de stadsreiniging en de ordediensten en voertuigen van diplomaten en Olympische vertegenwoordigers mogen nog elke dag de weg op.
Vorig jaar in augustus testte Peking de maatregel al eens uit. Vier dagen lang nam het verkeer op de hoofdwegen met 30 procent af. Tijdens de Spelen zal het autoverkeer met 45 procent verminderen, schat Shaozhong Du, vice-secretaris van het Bureau voor Milieubescherming in Peking. De uitstoot van uitlaatgassen zou zelfs met 63 procent afnemen. Volgens hem zal het niet bij deze eenmalige inspanning blijven. “Dit wordt een interessante ervaring voor het beheer van het stadsverkeer.”

Meer openbaar vervoer


Om de mobiliteit van de inwoners van Peking niet te zeer in te perken, zullen er meer bussen en metrostellen rijden. Om de piekuren te spreiden, zijn sommige werktijden en winkeltijden tijdelijk veranderd. Automobilisten die opeens de bus moeten nemen, kunnen zich er ook mee troosten dat ze drie maanden lang minder verkeersbelasting moeten betalen. Rijke Chinezen hebben helemaal geen probleem: wie twee auto’s heeft die toevallig allebei even of oneven kentekens hebben, kan al sinds 1 juli vlot een nieuwe nummerplaat krijgen.
Veel inwoners reageren gelaten. “Het maakt niet veel uit”, zegt Zei Ling Zhang, een adjunct van een hoteluitbater die met de auto een uur onderweg is naar zijn werk. “Ik kan ook de metro of de bus nemen. Ik heb het openbaar vervoer al jaren niet meer gebruikt, het is wel interessant.”
Andere inwoners van de hoofdstad hebben al plannen gesmeed om de vervoersproblemen op te lossen. “Het is echt wel een beetje lastig, ik woon heel ver van mijn kantoor”, zegt Zei Sheng Qu, die met een partner een klein bedrijf leidt. “Ik heb met mijn collega al afgesproken dat mensen verlof kunnen krijgen op dagen dat ze niet mogen rijden”.
Autodelen is een voor de hand liggende oplossing. “Vier mensen in het appartementsgebouw waar ik woon, werken in het oosten van Peking”, zegt Zei Xun Gao, een werknemer van Motorola. “We rijden om de beurt en spreken we elke ochtend rond 7 uur af aan de voordeur, dan rijden we samen en stoppen we op een centrale plaats in het oosten van de stad. Ik kan dan verder te voet naar mijn werk, anderen moeten nog een bus nemen. Maar dat lukt alleen ‘s ochtends, s’ avonds kunnen we niet afspreken omdat we verschillende werktijden hebben. Maar het zal maar een tijdje duren.”
De bouwnijverheid is minder in haar sas. “We zouden eventueel wel een toelating kunnen versieren voor kleine bouwwerken, maar we kunnen geen cement en bouwmateriaal in de stad krijgen”, moppert Shao, een aannemer die alleen zijn achternaam wil geven. Hij zal de komende maanden dus veel minder verdienen, terwijl hij toch moet doorbetalen voor het levensonderhoud van de bouwvakkers uit andere delen van het land die hij in dienst heeft. Als hij dat niet doet, gaan ze uitkijken naar werk in andere steden.

Weg uit Peking


Ook voor andere inwoners wordt het allemaal een beetje te veel. Michael Guo, een tennisleraar die met een motorfiets heen en weer pendelt tussen verschillende tennisvelden in de stad, gaat tijdens de Spelen met vakantie. “Als ik niet kan rondrijden, kan ik niet werken. Ik ga voor een paar dagen naar Sanya (een tropisch eiland in Zuid-China). De Spelen zie ik dan wel op tv.”
Het is nu uitkijken naar het effect van de maatregelen. De eerste twee weken van juli zagen de inwoners van Peking maar een paar dagen de blauwe lucht; de overige dagen hing er een hardnekkige smog. Veel atleten nemen het zekere voor het onzekere en reizen pas op het allerlaatste moment af naar Peking. De Nederlandse roeiploegen, Zwitserse triatleten, Amerikaanse synchroonzwemmers en nog veel andere teams wennen in Japan en Zuid-Korea aan het klimaat.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2798   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2798  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.