Procter & Gamble beschuldigd van regenwoudontbossing

Milieu-organisatie Greenpeace onthulde in een rapport dat de Amerikaanse multinational Procter & Gamble (P&G) de palmolie voor zijn producten aankoopt bij bedrijven die verantwoordelijk zijn voor de grootschalige ontbossing van regenwouden. Greenpeace vraagt P&G palmolie die afkomstig is van ontboste gebieden uit zijn producten te bannen.

  • CIFOR Vruchten van oliepalm CIFOR
  • CIFOR Plantage in Indonesië CIFOR

Na onderzoek van een jaar gaf Greenpeace donderdag 27 februari een rapport vrij waarin ze bekend maakten dat Procter & Gamble gebruik maakt van palmolie die gewonnen wordt ten koste van de bomen van het regenwoud in Indonesië. Het bedrijf is onder andere bekend voor zijn wereldwijde productie van de populaire anti-roosshampoo Head & Shoulders en scheergel van Gillette. ‘Neem een kijkje achter het douchegordijn’, aldus Greenpeace. ‘Elke keer wanneer je van P&C shampoo koopt, word je betrokken bij een milieuschandaal.’

Gevolgen van grootschalige ontbossing

‘Palmolie is een veel gebruikt ingrediënt in detergenten, shampoos, cosmetica en andere P&G-producten. Het probleem is niet palmolie, wel “vuile” palmolie afkomstig van bosvernietiging’, meldt Greenpeace.

Het onderzoek linkte bepaalde palmolieleveranciers aan de vernieling van de natuurlijke habitat van de met uitsterven bedreigde orang-oetans en Sumatraanse tijgers.

‘De Indonesische regenwoudontbossing draagt bij tot de klimaatverandering, en draagt bij aan een verlies van tropische biodiversiteit’, staat te lezen in het rapport. ‘De productie van palmolie is de grootste oorzaak van ontbossing in Indonesië.’

Maatregelen

‘Greenpeace contacteerde P&G over zijn palmolieleveranciers in mei 2013. Dat betekent dat ze bijna een jaar de tijd hadden om te reageren met een anti-ontbossingsbeleid dat erop zou toezien dat zijn klanten niet langer betrokken worden bij de vernietiging van bossen’, zegt Reece Turner van Greenpeace aan The Guardian.

Verschillende bedrijven ondernamen al stappen om niet langer geassocieerd te moeten worden met bosvernietiging. Delhaize, Kellogg’s, L’Oréal, Unilever, Ferrero, Nestlé en zelfs ‘s werelds grootste palmoliehandelaar Wilmar International, engageerden zich voor een beleid met nultolerantie op vlak van ontbossing. Dat beleid lag niet steeds voor de hand bij de bedrijven en sommigen onder hen werden onder druk gezet door middel van petities.

‘Er is geen excuus om geen actie te ondernemen. Meer dan 25.000 mensen vroegen Delhaize om ontbossing uit zijn rekken te bannen. En met succes’, meldt Greenpeace.

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Wil je dat MO* dit soort verhalen blijft brengen?
Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift. 2848   proMO*’s steunen ons vandaag al.

Word proMO* of Doe een gift