Procter & Gamble gaat eerlijke koffie verkopen

Procter & Gamble, de grootste koffieverkoper in de VS, gaat fair trade-koffie verkopen via zijn specialiteitenafdeling Millstone. Volgens experts zal het concern een beginomzet halen van minstens een miljoen kilogram per jaar. Daarmee zou Procter & Gamble meteen de grootste aanbieder van eerlijke koffie in de VS worden. De beslissing is onder meer het gevolg van een harde campagne van de Amerikaanse fair trade-beweging.



Kopers van ‘eerlijke koffie’ weten dat de producenten een aanvaardbare prijs voor hun bonen hebben gekregen. De internationale koffieprijzen liggen al drie jaar zo laag dat veel koffieboeren nauwelijks of helemaal niet meer uit de kosten komen. Voor koffie met een Amerikaans fair trade-label hebben de producenten minstens 2,77 dollar per kilogram gekregen - ongeveer het dubbele van de huidige marktprijs.

Procter & Gamble gaat zijn eerlijke koffie kopen bij kleine producenten in Brazilië, Centraal-Amerika en Zuid-Mexico. De koffie zal aan institutionele klanten als universiteiten, hotels en bedrijven verkocht worden en via het internet ook aan het brede publiek.

De beslissing van Procter & Gamble is een grote overwinning voor de fair trade-beweging in de VS. Die voert sinds de lente van dit jaar campagne om de grootste koffiehandelaars in de VS - Procter & Gamble, Nestlé, Sara Lee en Kraft - ertoe aan te zetten eerlijke koffie aan te bieden en ook andere acties ondernemen om de crisis op de koffiemarkt de helpen oplossen. De koffieprijzen zijn gekelderd doordat er een overaanbod aan koffie is en producenten- en consumentenlanden het niet eens kunnen worden over maatregelen om daaraan te verhelpen. Voor zowat 25 miljoen kleine koffieboeren in een vijftigtal landen zijn de gevolgen dramatisch. In Centraal-Amerika zijn de voorbije jaren 600.000 banen verdwenen in de koffiesector. Kleine landen krijgen zelfs budgettaire problemen door het wegvallen van exportinkomsten. Intussen blijven de multinationale ondernemingen die het grootste deel van de koffiemarkt in handen hebben, wel mooie winsten maken.

Activisten hebben aangekondigd dat ze hun acties tegen Procter & Gamble opschorten. Ze trekken onder meer een aandeelhoudersresolutie terug die in april werd ingediend. Daarin werd het bedrijf opgeroepen eerlijke koffie te gaan verkopen. Procter & Gamble geeft nu zelf toe dat de problemen op de koffiemarkt onhoudbaar zijn voor kleine producenten. De huidige koffiemarkt dwingt gezinnen die koffie produceren hun bonen te verkopen tegen prijzen die niet hoog genoeg zijn om daarmee basisuitgaven als voedsel, onderwijs en gezondheidszorgen te betalen, stelt de onderneming in een persmededeling die maandag werd verspreid.

De beslissing van Procter & Gamble werd waarschijnlijk onder meer ingegeven door de acties van studenten aan Amerikaanse universiteiten die een koffiecontract hadden met Procter & Gamble. Onder druk van de studenten kozen sommige van die instellingen voor een leveringscontract met Sara Lee, dat al enige tijd fair trade-koffie aanbiedt. Ook zorgen over de kwaliteit van de koffie kunnen meegespeeld hebben. Door de crisis worden plantages verwaarloosd en komt er veel koffie van een inferieure kwaliteit op de markt.

Door de beslissing van Procter & Gamble stijgt de druk op Kraft en Nestlé om ook fair trade koffie te gaan verhandelen.

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift. 3093   proMO*’s steunen ons vandaag al. 

Word proMO* of Doe een gift