Waarom een GIS project?
Minister Magnette: ‘Bij de keuze hanteren we steeds drie fundamentele criteria: een goede prijs – (aangezien het gaat over prijzen die fluctueren op de markt en het belangrijk is een goede deal te sluiten); de zekerheid dat dit project er gaat komen en dat het reducties van emissies gaat realiseren, en de duurzaamheid, dwz dat de impact voortduurt in de toekomst.” Het contract is inmiddels getekend, het geld betaald en de emissierechten opgestreken.
Waarom worden delen van het contract niet vrijgegeven?
Minister Magnette: ‘Het gaat om economische projecten waaraan commerciële belangen verbonden zijn en dan is volledige transparantie niet mogelijk. Dat kan immers bepaalde belangen van bedrijven in het gedrang brengen.’ Uiteraard heeft de admnistratie en het kabinet wel toegang tot alle documenten om te verifiëren.
‘De clausules die een commercieel karakter hebben, zijn confidentieel. Het grootste deel van het contract is openbaar. De auditeur en de Joint Board verzekeren de controle voor de transparantie en verantwoording’, aldus het kabinet van minister Magnette.
Hoe zit het met de externe auditeur en de Controle Board?
Een onafhankelijke auditeur zal belast worden met de monitoring van het GIS project en nagaan in welke mate meetbare reducties van broeikasgassen behaald worden. De Joint Board zal specifieke monitoring procedures goedkeuren.
De auditeur zal geselecteerd worden voordat de eerste activiteiten binnen het GIS van start zullen gaan. Dat alles is vastgelegd in het contract, en volgens het kabinet van minister Magnette is het Opvolgingscomité wel degelijk opgericht en had het een eerste vergadering in maart 2009.
Zal de investering gebruikt worden om financiële putten te dichten?
Volgens het kabinet van minister Magnette heeft de Hongaarse premier in een recente brief de Belgische overheid geïnformeerd dat Hongarije de voorbije maanden de nodige stappen heeft gezet met het oog op het realiseren van meetbare en effectieve emissiereducties door deze investeringen. De geruchten dat de investering als gevolg van de financiële en economische crisis niet zou gebruikt worden voor het realiseren van interne emissiereducties, worden door deze brief weerlegd, aldus het kabinet van Magnette.
Waarom heeft de regering de middelen niet in eigen land geïnvesteerd?
Volgens minister Magnette heeft dat te maken met het BHV-gehalte van het Belgische klimaatbeleid. Zoals vastgelegd in het Kyotoprotocol en het EU-lastenverdelingsakkoord is België verplicht om zijn broeikasgasemissies met 7,5 procent te reduceren. Die inspanning wordt verdeeld tussen de gewesten en de federale overheid, en om de vier jaar herbekeken.
Minister Magnette: ‘Omdat een akkoord over die verdeling niet altijd zo makkelijk te bereiken is, doet men die oefening slechts om de vier jaar. Dit betekent ook dat de afspraken voor vier jaar vast staan.’
Die regeling wil wel eens uitvallen in het nadeel van zowel het klimaat als het budget. Het voorliggende GIS project is er bijvoorbeeld gekomen op een ogenblik dat we niet echt bijkomende emissierechten nodig hebben. De aanpak doet overigens niets om uitstoot in eigen land te verminderen.
Minister Magnette is zich wel degelijk bewust van de onwerkbaarheid van de huidige klimaatregeling. Daarom, zo zegt hij in het interview met MO*, werkt hij samen met een aantal juristen aan een nieuwe klimaatwet. Zijn voorbeeld is Groot-Brittannië. Dat land heeft een strenge klimaatwet, die jaarlijks bijgesteld kan worden.