Regering gaat achter anti-Chávez zenders aan

De algemene staking in Venezuela dooft na 63 dagen uit, maar de bitse strijd tussen de oppositie en de Venezolaanse president Hugo Chávez duurt onverminderd voort. De confrontatie wordt voortgezet in de media, waar beide partijen zichzelf als overwinnaar uitroepen. De regering heeft nu een onderzoek ingesteld tegen drie van de vier grootste TV-zenders van het land omdat die zouden opgeroepen hebben tot rebellie en haat.




De staking in Venezuela mag dan ten einde lopen, de polarisering tussen oppositie en regering gaat onverminderd voort. Chávez riep zichzelf gisteren (zondag) uit tot overwinnaar van de confrontatie. “We hebben de poging tot destabilisering, een nieuwe kwaadwillige en misdadige poging om Venezuela te kelderen, voor eens en voor altijd overwonnen, verklaarde een strijdlustige Chávez op de openbare zender. Bovendien heeft het ministerie van Infrastructuur een onderzoek gelast naar, Televén, Radio Caracas Televisión en Globovisión, drie van de vier grootste TV-zenders. Volgens het ministerie “zetten ze aan tot haat en geweld”.

De televisie is een erg belangrijk politieke wapen in handen de oppositie. De privé-zenders bereiken negentig procent van het Venezolaanse publiek en zijn openlijk anti-Chávez. De regeringsgezinde openbare zender steunt de president maar bereikt een veel kleiner publiek. Zowat alle zenders hebben sinds het begin van de politieke crisis elke schijn van objectiviteit laten varen. De journaals werden zegebulletins met schaamteloos partijdige verslaggeving. De vier nationale netwerken en ook kleinere stations vervingen hun reclameblokken met politieke propaganda afkomstig uit de kantoren van oppositiefront.

Televén, Radio Caracas Televisión en Globovisión hebben een dagvaarding in hun bus gekregen. Mogelijk wordt ook Venevisión, de vierde grootste zender, vervolgd. De regering heeft ook een onderzoek ingesteld naar Televisora del Táchira, een kleinere regionale zender in het bergachtige grensgebied met Colombia. De zender zou zich schuldig gemaakt hebben aan het uitzenden van spotjes die aanzetten tot politiek geweld.

Televén, Radio Caracas Televisión en Globovisión riskeren nu hun landelijke licentie te verliezen. Volgens de regering hebben de zenders de wet overtreden, onder meer door op te roepen tot belastingontduiking. Het oppositiefront dat het ontslag van Chávez eist, reageerde meteen met een staking toen het nieuws bekend raakte. Op de belangrijkste verkeersader in Caracas demonstreerden vrijdag duizenden mensen voor de persvrijheid en tegen de censuur.

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift. 3190   proMO*’s steunen ons vandaag al. 

Word proMO* of Doe een gift