Regeringspartij voert dure s potprentcampagne

Sinds januari duiken er opvallende
politieke spotprenten op in de Zimbabwaanse kranten. De huistekenaars spelen
eerder voorzichtig in op de verkiezingen van 9 en 10 maart, maar de
regerende ZANU-PF heeft alle remmen losgegooid. Ingehuurde cartoonisten
dopen hun trekpen in vitriool om oppositieleider Morgan Tsvangirai in een
kwaad daglicht te stellen.


Op een paginagrote spotprent in ‘The Herald’, een krant die gecontroleerd
wordt door de regering, draagt Tsvangirai het livrei van een kelner en
serveert hij een kopje thee aan de Britse premier Tony Blair. Op het kopje
staan het woord ‘land’ in de omtrekken van het Zimbabwaanse grondgebied.
Voor de slechte verstaanders vraagt de oppositieleider ook nog eens is dit
wat u zou willen op 9 en 10 maart?. In het tekstballonnetje van Blair
verschijnt het denigrerende antwoord: Ja, inderdaad, boy Morgan.

De boodschap is duidelijk: Tsvangirai, de leider van de Beweging voor
Democratische Verandering (MDC) die president Robert Mugabe bij de vorige
verkiezingen al aardig het vuur aan de schenen legde, zal als president
partij kiezen voor de door Groot-Brittannië gesteunde blanke boeren die het
leeuwendeel van de goede landbouwgrond in Zimbabwe bezitten, en hun de grond
teruggeven die landloze zwarte boeren de voorbije jaren bezet hebben. Mugabe
probeerde de afgelopen jaren zijn tanende ster weer te laten schitteren door
een crisis uit te lokken rond die ongelijke verdeling van het land. Maar
samen met het moorddadige geweld tegen de politieke tegenstanders van de
president hebben de oogluikend toegelaten bezettingen van blanke boerderijen
en omstreden landhervormingsmaatregelen Zimbabwe politiek geïsoleerd en de
economie van het land op de rand van de afgrond gebracht. Maar voor
dergelijke verduidelijkingen is er uiteraard geen plaats in politieke
cartoons.

De tekenaars van de ZANU-PF moeten hard doorwerken, want de regeringspartij
deed al bij enkele edities van The Herald een rijkelijk geïllustreerd
advertentiesupplement van acht pagina’s verschijnen. Als de regeringspartij
daarvoor de commerciële tarieven betaalt, loopt de rekening hoog op: een
paginagrote advertentie in The Herald kost 240.000 Zimbabwaanse dollar
(4.800 euro).

Populair is ook de afbeelding van Tsvangirai als een marionet waarvan
Groot-Brittannië, de VS, Europa en internationale hulporganisaties de
touwtjes in handen houden. Een andere prent toont hoe de oppositieleider via
afstandsbediening bestuurd wordt vanuit Downingstreet 10. De oppositie biedt
nog niet veel weerwerk, en ook de cartoonisten van de onafhankelijke krant
‘The Daily News’ houden zich gedeisd. Af en toe verschijnt er in de
ontspanningssectie van die krant een cartoon van informatieminister Jonathan
Moyo, de spindoctor van president Mugabe, met een opblazen hoofd, maar
Mugabe zelf blijft buiten schot.

Sommige Zimbabwanen vinden de spotprenten wel leuk; volgens hen doorbreken
ze het gespannen klimaat waarin de verkiezingsstrijd van start ging. Maar
veel aanhangers van de oppositie kunnen er niet mee lachen. MDC-woordvoerder
Learnmore Jongwe maakt zich sterk dat de thema’s die in de cartoons aan bod
komen volkomen irrelevant zijn voor de bevolking. De Zimbabwanen maken zich
zorgen over de economie, over aids en het gebrek aan begrip vanwege de
regering.

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Wil je dat MO* dit soort verhalen blijft brengen?
Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift

Word proMO* of Doe een gift