Rijden of eten

Het Europees parlement en de Europese Raad beslissen dit najaar over een herziening van de biobrandstoffenrichtlijn. Een aantal jaren experimenteren met de zogenaamd milieuvriendelijke brandstof heeft uitgewezen dat het middel vaak erger is dan de kwaal. De wereld kreeg af te rekenen met twee voedselcrisissen en fikse stijgingen van de voedselprijzen veroorzaakten sociale instabiliteit in tal van landen.

  • Brecht Goris Alma De Walsche. Brecht Goris

De vette jaren zijn voorbij, we hebben vandaag af te rekenen met voedselmarkten zonder overschotten. De demografische groei, de toenemende middenklasse die vlees wil eten, de klimaatverandering die de seizoenen wisselvalliger en de oogsten onbetrouwbaarder maakt… al die elementen dwingen ons ertoe de juiste prioriteit te stellen –en dat is food first.

Voedselgewassen –nog steeds de grondstof voor de eerste generatie biobrandstoffen– dienen op de eerste plaats om mensen te voeden en niet om auto’s te laten rijden. De toegenomen speculatie op de landbouwmarkten en het proces van landgrabbing (het op grote schaal opkopen van landbouwgrond) –beide aangedreven door de stijgende vraag naar energiegewassen– maken zowel in Europa als in het Zuiden het overleven voor gewone boeren steeds moeilijker. Op termijn is dit een tikkende tijdbom, een bedreiging voor onze voedselzekerheid, en een motor voor conflicten en migraties.

Immense lobbydruk

Het gaat wel degelijk om reële tekorten op de korte termijn, om de keuze tussen rijden of eten. Bovendien is de klimaatwinst van die biobrandstoffen van de eerste generatie vaak nihil als de hele productieketen en de indirecte effecten in rekening worden gebracht. Nochtans was het daar aanvankelijk toch om te doen. Europa wil dan ook dat in de herziene richtlijn het aandeel van eerste generatie biobrandstoffen niet meer dan vijf procent bedraagt.

Maar de druk van de biobrandstoffenlobby op de Europese politici is immens. Ze beweren dat een vermindering van tien naar vijf procent de doodsteek zou betekenen. De hele sector slokt al zo’n tien miljard euro per jaar op aan subsidies. Zoveel ondersteuning voor een beleid dat zoveel vragen oproept en dat niet geheel coherent is met Europa’s ontwikkelingsbeleid, is niet langer houdbaar. Hopelijk vinden de Europese politici de moed om aan de druk van de economische belangen te weerstaan en kiezen ze voor beleidscoherentie. Om onze mobiliteit klimaatvriendelijker te maken, zijn er nog tal van andere maatregelen voorhanden.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2793   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Over de auteur

  • Latijns-Amerika & ecologie
    Alma De Walsche schrijft over ecologische thema’s, van klimaat- en energiebeleid, over landbouw- en voedsel tot transitie-initiatieven en baanbrekers. Ze volgt al enkele decennia Latijns-Amerika, met een speciale focus op de Andeslanden.

Met de steun van

 2793  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.