Roma voor de lens
In Genk is zaterdag ‘Fantastic Europe’ geopend in gallerij Coalface, een reeks over de Roma-zigeuners uit Kosovo door freelance fotograaf Frederic Vanwalleghem.
Stijn Vanderstraeten . 1 maart 2010
Met zijn nieuwe expositie brengt Vanwalleghem de Roma-gemeenschap vlakbij het mijnbouwcomplex Trepca in beeld. Trepca is één van de meest vervuilde plaatsen in Europa.
Is de titel ‘Fantastic Europe’ spottend bedoeld of schuilt er een andere verklaring achter? ‘De titel heeft een positieve kant. Ik had hartverwarmende contacten met Roma-families. Ik werd gastvrij ontvangen en had, met de hulp van een tolk, interessante gesprekken’, zegt Vanwalleghem.
Blijkbaar duurt het jaren voor een gemeenschap de aandacht krijgt die ze verdient. Vanwalleghem : ‘Door een gebrek aan coördinatie en communicatie tussen de nationale Kosovaarse instanties sleept dit probleem al 11 jaar aan. In deze context is mijn titel ironisch bedoeld. Het Europees Parlement heeft in november 2009 wel een resolutie uitgevaardigd. Daarin vraagt men de kampen te sluiten en de gezinnen een kans te bieden een betere toekomst op te bouwen.’
Genk staat bekend voor zijn rijke mijnverleden, maar de fotograaf woont zelf in Gent. Hoe is hij bij het mijncomplex in Kosovo terechtgekomen? ‘Tijdens mijn research merkte ik dat er bitter weinig aandacht werd besteed aan deze zaak. Ik ben al jaren geïnteresseerd in gemeenschappen die onder druk staan en onder de radar leven. Met mijn fotografie tracht ik hun zaak terug op de voorgrond te brengen. Als fotojournalist is dit de evidentie zelve’, zegt de fotograaf.
‘Toen ik op deze gemeenschap botste heb ik onmiddellijk mijn ticket geboekt en twee dagen later zat ik in Kosovo. Via internet vond ik bij een ngo een contactpersoon die me hielp contacten te leggen binnen deze gemeenschap.’
Van Walleghem’s internationale werk is vooral op sociale thema’s gebaseerd. ‘Aanvankelijk bracht ik sociale thema’s in beeld als vorm van protest. De kern van mijn werk draait echter rond de liefde voor mensen en het opzoeken van interactie. Fotografie brengt me dichter bij de realiteit van anderen. Ik geniet ook van het loslaten van mijn eigen referentiekader.’
‘Naast getuige en boodschapper ben ik een fotograaf die op zoek gaat naar spanning en een herhaling van intense sociale ervaringen uit het verleden. Door vormgeving breng ik persoonlijke ervaringen en die van anderen naar buiten. Zo beantwoord ik aan de behoefte om iedereen te tonen wat ik meemaak.’
‘Als er ook maar één iemand geraakt wordt door de beelden, is voor mij de tentoonstelling geslaagd. Het spreekt voor zich dat er nu schot in hun zaak moet komen, dus ik hoop dat de tentoonstelling deze gemeenschap helpt’, besluit Vanwalleghem. Met zijn ‘Portraits in your room – Retratos en tu cuarto’ won hij vorig jaar een nominatie voor de Sony World Photography Awards.
De expositie ‘Fantastic Europe’ is nog tot 25 april te bezichtigen in gallerij Coalface in Genk: http://www.coalface.be/
Is de titel ‘Fantastic Europe’ spottend bedoeld of schuilt er een andere verklaring achter? ‘De titel heeft een positieve kant. Ik had hartverwarmende contacten met Roma-families. Ik werd gastvrij ontvangen en had, met de hulp van een tolk, interessante gesprekken’, zegt Vanwalleghem.
Betere toekomst
Blijkbaar duurt het jaren voor een gemeenschap de aandacht krijgt die ze verdient. Vanwalleghem : ‘Door een gebrek aan coördinatie en communicatie tussen de nationale Kosovaarse instanties sleept dit probleem al 11 jaar aan. In deze context is mijn titel ironisch bedoeld. Het Europees Parlement heeft in november 2009 wel een resolutie uitgevaardigd. Daarin vraagt men de kampen te sluiten en de gezinnen een kans te bieden een betere toekomst op te bouwen.’
Mijn
Genk staat bekend voor zijn rijke mijnverleden, maar de fotograaf woont zelf in Gent. Hoe is hij bij het mijncomplex in Kosovo terechtgekomen? ‘Tijdens mijn research merkte ik dat er bitter weinig aandacht werd besteed aan deze zaak. Ik ben al jaren geïnteresseerd in gemeenschappen die onder druk staan en onder de radar leven. Met mijn fotografie tracht ik hun zaak terug op de voorgrond te brengen. Als fotojournalist is dit de evidentie zelve’, zegt de fotograaf.
‘Toen ik op deze gemeenschap botste heb ik onmiddellijk mijn ticket geboekt en twee dagen later zat ik in Kosovo. Via internet vond ik bij een ngo een contactpersoon die me hielp contacten te leggen binnen deze gemeenschap.’
Liefde voor mensen
Van Walleghem’s internationale werk is vooral op sociale thema’s gebaseerd. ‘Aanvankelijk bracht ik sociale thema’s in beeld als vorm van protest. De kern van mijn werk draait echter rond de liefde voor mensen en het opzoeken van interactie. Fotografie brengt me dichter bij de realiteit van anderen. Ik geniet ook van het loslaten van mijn eigen referentiekader.’
‘Naast getuige en boodschapper ben ik een fotograaf die op zoek gaat naar spanning en een herhaling van intense sociale ervaringen uit het verleden. Door vormgeving breng ik persoonlijke ervaringen en die van anderen naar buiten. Zo beantwoord ik aan de behoefte om iedereen te tonen wat ik meemaak.’
Geraakt
‘Als er ook maar één iemand geraakt wordt door de beelden, is voor mij de tentoonstelling geslaagd. Het spreekt voor zich dat er nu schot in hun zaak moet komen, dus ik hoop dat de tentoonstelling deze gemeenschap helpt’, besluit Vanwalleghem. Met zijn ‘Portraits in your room – Retratos en tu cuarto’ won hij vorig jaar een nominatie voor de Sony World Photography Awards.
De expositie ‘Fantastic Europe’ is nog tot 25 april te bezichtigen in gallerij Coalface in Genk: http://www.coalface.be/
Maak MO* mee mogelijk.
Word proMO* net als 2793 andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.
Meer verhalen
-
Analyse
-
Wereldblog
-
Nieuws
-
Analyse
-
Opinie
-
Nieuws