Rondhangen met de Hangman

“Jongeren zijn een kracht, geen klacht.” Dat is de duidelijke boodschap van minister Anciaux tijdens de lancering van de nieuwe Hangman-campagne met als doel het negatieve beeld rond hangjongeren te nuanceren. Voor de gelegenheid werd de Mechelse Veemarkt voorzien van meerdere salonnetjes en een basketbalveld, met één duidelijke boodschap: “Blijf gerust nog even hangen.”

  • Stampmedia Hangjongeren: fenomeen van alle tijden Stampmedia

De term hangjongeren is ondertussen goed ingeburgerd, maar heeft een zeer negatieve bijklank. Berichten uit de media en reacties van buurtbewoners doen vaak zelfs denken dat het gaat om een bende criminelen. De Hangman-campagne wil tonen dat daar, buiten heel af en toe wat kattenkwaad, niets van aan is en dat er constructieve oplossingen zijn voor dit probleem.

Afspreekplaats

“Ik begrijp niet echt waarom vooral oudere mensen ons als een dreiging zien”, vertelt de 16-jarige Anurag die als student aan het Mechelse Sint-Romboutscollege wel vaker op de Veemarkt rondhangt. Samen met Nathalie Van Ceulenbroeck, coördinatrice van Hangman en minister Anciaux neemt hij plaats in het geïmproviseerde salon voor een kort debat. “Ik denk dat het in hun tijd niet voorkwam en dat ze het daarom nu als een dreiging zien.” Volgens hem respecteren hij en zijn vrienden perfect de regels wanneer ze rondhangen. “Het is gewoon een afspreekplaats van waaruit we naar het café of de cinema vertrekken. We willen gewoon lol hebben.”

Dialoog

De huidige, politionele oplossingen zijn volgens Nathalie Van Ceulenbroeck verkeerd. De oplossing zit volgens haar in ontmoeting en dialoog. “We raden gemeentes en steden aan om veldwerkers aan te stellen die naar de jongeren toe kunnen stappen en samen met hen ideeën uitwerken. Het gewoon installeren van een lummelhoek is niet genoeg, de jongeren moeten ook bij de inrichting ervan betrokken worden.” Daarnaast wil Hangman ook de jongeren zelf op hun verantwoordelijkheid wijzen. “Zij moeten ook een beetje initiatief nemen en bijvoorbeeld zelf naar de buurtbewoners stappen om zo een dialoog op gang te krijgen.” Door in actie te komen en de buurtbewoners zelf te benaderen hoopt men op een positieve interactie en wil men een wederzijds begrip stimuleren.

Van alle tijden

In Vlaams minister van Jeugd Bert Anciaux vond de campagne alvast een overtuigde bondgenoot. Hij koos er al eerder voor om zich te verzetten tegen het systematisch bekladden van de goede naam van jongeren en kinderen en voerde een verbod in tegen het gebruik van de Mosquito, een verjager die hoge tonen uitzendt die alleen jongeren kunnen horen. “Ik heb verschrikkelijk veel rondgehangen … nu nog. Het is iets van alle tijden en alle leeftijden”, vertelt Anciaux. “Vroeger waren de straten van de jongeren, maar ze werden langzaam maar zeker overgenomen door koning auto. Ik vind het dan ook zeer positief dat jongeren nu terug hun deel van de straat opeisen.”
Meer info op www.dehangman.be

© 2009 – StampMedia – Gil Plaquet

 

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Over de auteur

  • StampMedia versterkt de stem van jongeren tussen 16 en 26 jaar. Ze dichten de inhoudelijke en vormelijk kloof tussen media en jongeren door hen (en hun begeleiders) mediawijs te maken en

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.