Russische mannen drinken maar denken aan thuis

Het stereotype beeld van de Russisch man die aan alcohol verslaafd is en zich niets aantrekt van zijn gezin, is achterhaald. Dat besluit professor Rebecca Kay van de universiteit van Glasgow na een reeks interviews.
De levensverwachting voor Russische mannen bedraagt 59 jaar en voor vrouwen 73 jaar, zo blijkt uit het CIA World Factbook. Mannen sterven vroeg omdat hun werkomstandigheden verslechterd zijn en omdat ze te veel drinken. Twee derde van de Russische mannen die sterven tussen 20 en 55, hadden een alcoholprobleem.
Kay ontkent niet dat er een alcoholprobleem bestaat in het land, maar het beeld van de luie Rus die uitgeteld op de sofa ligt terwijl zijn vrouw de boel samenhoudt, stemt volgens haar niet overeen met de werkelijkheid. “De mannen die ik interviewde, waren zich erg bewust van hun verantwoordelijkheid voor hun gezin”, zegt ze aan Radio Free Europe.
“Het viel wel op dat ze het verre van makkelijk hadden en met allerlei uitdagingen geconfronteerd werden”, zegt Kay. Enkele mannen kampten met problemen binnen hun gezin omdat ze haast nooit meer thuis waren door de extra jobs waarmee ze de eindjes aan elkaar proberen te knopen.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2798   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Over de auteur

Met de steun van

 2798  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.