“Sarkozy belooft trouw aan Merkel maar verneukt klimaat”

Milieuorganisaties zijn niet mals voor het Frans-Duitse akkoord over de reductie van de uitstoot van broeikasgassen door personenwagens. Ze zien in de voorstellen die de Franse president Nicholas Sarkozy en de Duitse kanselier Angela Merkel eendrachtig hebben gepresenteerd de hand van de Duitse autolobby.
Sarkozy en Merkel kondigden na een tête-à-tête in het Beierse stadje Straubing aan dat ze het voorstel van de Europese Commissie steunen om de uitstoot van koolstofdioxide door personenwagens tegen 2012 te beperken tot 120 gram per gereden kilometer. “We hebben een doorbraak bereikt in een onderwerp waar onze posities ver uit elkaar lagen”, zei Merkel.
Milieuorganisaties die het Frans-Duitse voorstel kritisch onder de loep namen, zien minder reden tot juichen. Zij vinden dat het strenge voorstel van de Commissie wordt uitgehold door allerlei achterpoortjes.
Volgens Greenpeace zullen autobouwers in 2012 in realiteit modellen kunnen aanbieden met een gemiddelde uitstoot van 138 gram CO2 per kilometer. Op aandringen van de Duitsers worden namelijk ook “eco-innovatieve” technologieën in aanmerking genomen, zoals banden die voor minder weerstand zorgen, zonnepanelen in het dak en een zuinigere airconditioning.

Milde straffen


Sarkozy en Merkel gaven ook aan dat constructeurs die de normen lichtjes overschrijden, op relatief milde sancties zullen kunnen rekenen. De Commissie had eerder een boete van 20 euro gesuggereerd per auto en per gram CO2 boven de norm van 120 gram per kilometer. Greenpeace pleit zelfs voor een boete van 150 euro.
“Dit is allemaal erg ver verwijderd van wat Europa zou moeten doen”, zegt Anne Valette van Greenpeace Frankijk. “Met zo’n zwakke regels riskeert de EU haar verplichtingen onder het Kyotoprotocol niet te halen.” Het Verdrag van Kyoto verplicht de EU ertoe haar uitstoot in 2010 8 procent onder het niveau van 1990 te brengen. De uitstoot in de transportsector ligt tegenwoordig 26 procent boven het niveau van 1990. Auto’s produceren 12 procent van de Europese broeikasgassen.

De bocht van Sarkozy


Frankrijk, dat vooral kleine auto’s produceert, steunde aanvankelijk de strengere richtlijn die de Europese Commissie had opgesteld. In de aanloop naar het Franse voorzitterschap van de Europese Unie in de tweede helft van 2008 en om de goede verstandhouding met Duitsland te redden, lijkt Sarkozy te hebben toegegeven aan de verzuchtingen van de Duitse autobouwers, die meer luxevoertuigen met grotere motoren produceren.
“Sarkozy belooft trouw aan Merkel maar verneukt het klimaat”, zo titelde Greenpeace boven zijn persbericht. De Europese Federatie voor Transport en Milieu waarschuwt dat Europa op deze manier “zorgwekkend afhankelijk blijft van geïmporteerde olie uit Rusland en het Midden-Oosten.” “Frankrijk en Duitsland doen niets om de oliefactuur te verminderen”, zegt Aat Peterse van de Federatie. “Die is vrijdag opgelopen tot 1 miljard euro per dag.”

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.