Schone auto's

Er rijden steeds meer auto’s rond in de wereld. In Europa is de transportsector verantwoordelijk voor 26 procent van de uitstoot van CO2, het belangrijkste broeikasgas. En China verbruikt elk jaar minstens 500 miljoen liter benzine méér. Het Kyoto-protocol staat intussen in de file.
Belgen, die naast een baksteen vast ook een autostuur in de maag hebben, liggen niet echt wakker van schone lucht. Onderzoek van het informatiecentrum voor consumentenzaken, OIVO, toont aan dat we ons brandstofverbruik - en dus de mate van CO2-uitstoot -alleen maar tellen in functie van onze portemonnee. Ecologische bekommernissen spelen nauwelijks een rol. Zowel de autoproducent als de overheid hebben een groot aandeel in deze milieuvreemde houding, zegt OIVO. Zij informeren de autorijders te weinig en nemen nauwelijks initiatieven.
In Europa hinkt België mijlenver achterop wat schoon rijden betreft. De Belgische transportsector volgt zijn eigen afspraak met Europa niet om de uitstoot van CO2 te verminderen, zegt de Bond Beter Leefmilieu. De aankondiging dat alle overheidsauto’s door milieuvriendelijkere wagens vervangen zullen worden, is een signaal van de regering dat net op tijd komt.
Schonere technologieën - zoals auto’s die rijden op waterstof - zitten nog volop in de onderzoeksfase, maar er zijn toch al mogelijkheden om milieuvriendelijker te rijden. Een stevige mentaliteitsverandering - zuiniger en vooral minder autorijden dus -is een eerste stap. Daarnaast kan je nu al kiezen voor schonere brandstoffen zoals LPG, aardgas of biogas, biodiesel of zuivere plantaardige olie, of ethanol.
Je kan je dieselmotor in principe al laten aanpassen voor het gebruik van plantaardige olie, bijvoorbeeld koolzaad- of sojaolie. De aanpassingen zijn minimaal, maar het probleem is dat deze brandstoffen en de daaruit afgeleide biodiesel op termijn materialen in de motor aantasten. Hetzelfde risico duikt op bij de overschakeling van benzine naar ethanol, een brandstof afkomstig uit restafval. ‘Daarnaast moet je - met het oog op behoud van je waarborg -toelating vragen aan je autoleverancier, en niet elke leverancier wil die geven. Omwille van de risico’s, maar ook omwille van belangenvermenging met de petroleumsector’, zegt Dirk Knapen van de BBL.
In Italië rijden al ongeveer een half miljoen auto’s op aardgas, een trend die ook in Duitsland groeit. Grote rem in óns land is simpelweg het ontbreken van een uitgebreid tanknet. En aardgas is en blijft een fossiele brandstof, zegt Knapen. ‘Er is een belangrijk onderscheid tussen brandstoffen afkomstig van restafval, van nieuwe aangeplante biomassa en van fossiele bronnen.’ Knapen verkiest de eerste categorie: brandstoffen zoals bijvoorbeeld bio-ethanol uit snoeiafval, of van vergaste plastieken. Brandstoffen uit nieuwe biomassa stoten op verzet bij de milieubewegingen. De kans is immers groot dat die - zeker in het geval van soja- en koolzaadolie - gewonnen worden uit genetisch gemanipuleerde teelten, wat dan weer een bedreiging kan vormen voor de biodiversiteit.
Waar we in de toekomst op gaan rijden, is nog niet duidelijk. ‘Vandaag wordt er zwaar gegokt op waterstof als energiebron voor zeer efficiënt aangedreven voertuigen’, zegt Knapen. Bestuurders die nu al willen leren omgaan met elektrische aandrijving, kunnen dat met elektro-hybride wagens. Die zijn zeer efficiënt, weet Knapen. Helaas zijn ze ook nog vrij duur.

DE CLICHES

De schone auto is diegene waarmee je niet rijdt.

Klopt, ook bij de schonere aandrijfsystemen en CO2-neutrale brandstoffen komen restgassen vrij en bij olie nog steeds een klein beetje roet.

LPG is hier zowat de meest toegankelijke manier om minder vervuilend auto te rijden.

Klopt, LPG komt vrij bij de winning van aardolie en aardgas, fossiele brandstoffen dus, maar heeft als grote troef dat het een afvalproduct is dat anders nutteloos afgefakkeld wordt. Ons LPG-net is net als het Nederlandse zeer uitgebreid. In het buitenland neemt het aantal verkooppunten toe, al moet de LPG-gebruiker er op bedacht zijn dat hij zijn brandstof niet overal vindt.

Elektrische wagens hebben nog teveel nadelen.

Elektrische wagens zouden interessant kunnen zijn - ze hebben immers geen uitstoot - mits een verantwoorde elektriciteitsproductie. Helaas worden deze auto’s opgeladen met nachtstroom, die voornamelijk uit kernenergie komt. Bovendien is de actieradius van deze wagens zeer beperkt.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2798   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Over de auteur

Met de steun van

 2798  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.