Singapore verwerkt eerste arbeidersstaking in 26 jaar

De eerste arbeidersstaking in 26 jaar in het welvarende Singapore heeft tot enige discussie geleid over de behandeling van migranten en de lage salarissen die zij krijgen uitbetaald.

Singapore, dat onlangs het rijkste land ter wereld genoemd werd, telt zo’n 1,3 miljoen migranten op een bevolking van 4 miljoen mensen. Het gemiddelde jaarlijkse inkomen per hoofd van de bevolking bedraagt er 42.659 euro, staat in het World Wealth Report 2012 van Knight Frank and Citi Private Bank.

De meeste buitenlandse arbeiders – zo’n 931.000 volgens cijfers uit juni van dit jaar – zijn echter laagbetaalde, ongeschoolde werknemers uit Aziatische buurlanden. Hun inkomen ligt veel lager dan het gemiddelde.

De 171 buschauffeurs uit China die op 26 en 27 november in staking gingen door massaal ziekteverlof te nemen, verdienden ongeveer 740 euro per maand. Ze beklaagden zich over het feit dat ze minder betaald krijgen dan Maleisische en Singaporese chauffeurs. Ook vinden ze dat ze onvoldoende rustdagen hebben en dat de huisvesting slecht is.

De regering klaagde vijf van de stakers aan voor overtreden van de wetgeving tegen stakingen. Ook werd de werkvergunning van 29 chauffeurs ingetrokken. Zij werden het land uitgezet. Een van de chauffeurs werd veroordeeld tot zes weken cel. Vier anderen werden op borgtocht vrijgelaten. Zij werden gisteren (woensdag) voor de eerste keer voorgeleid.

Werkvergunning ingetrokken

“Het kan niet zo zijn dat deze Chinese werknemers vastgezet worden, alleen omdat ze gevraagd hebben om betere arbeidsomstandigheden”, zegt Vincent Wijeysinghe van de Democratische Partij, een oppositiepartij in Singapore.

De minister van Personeel, Tan Chuan Jin, verklaarde direct na de staking dat de chauffeurs een grens zijn overgegaan “door dingen in eigen hand te nemen.” Hij noemde de staking illegaal, omdat het openbaar vervoer een essentiële dienst is. Een werkgever moet minstens twee weken van tevoren op de hoogte worden gesteld van een mogelijke staking. Omdat dat niet gebeurd is, zijn de stakingsleiders gearresteerd en aangeklaagd, zei hij.

Econoom Walter Edgar Theseira van de Technische Universiteit Nanvang, zei in een interview met Yahoo Singapore dat de staking “ernstige potentiële kwetsbaarheden” heeft blootgelegd, die voortkomen uit de Singaporese afhankelijkheid van goedkope arbeid uit het buitenland. In plaats van salarissen te bieden die hoog genoeg zijn om Singaporezen aan te trekken, zijn de salarissen net hoog genoeg om ongeschoolde Chinezen, Myanmarezen (Birmezen), Bengalezen en Filipino’s te lokken. De arbeidsomstandigheden komen dan ook sterk overeen met die in de landen van herkomst.

Verschillen in kennis

John Gee, voorzitter van de werkgroep voor migrantenrechten Transient Workers Count Too, zegt dat het geschil tussen de Chinese buschauffeurs en busbedrijf SMRT, dat deels in handen is van de overheid, al minstens zes maanden gaande is. “De chauffeurs hebben misschien de wet overtreden, maar we moeten niet vergeten dat ze wellicht daartoe zijn uitgelokt”, zegt hij.

De staking heeft twee kwesties voor het voetlicht gebracht. In de eerste plaats de verschillen in salarissen tussen werknemers uit verschillende landen die hetzelfde werk doen, en in de tweede plaats de hoge bemiddelingskosten die migranten moeten betalen als ze een baan willen in Singapore.

Sommige chauffeurs hebben tegenover de krant Strait Times verklaard dat ze meer dan 25.000 yuan (ruim 3000 euro) hebben betaald aan Chinese agenten om een baan te vinden in Singapore.

Zakenvrouw Elsie Kwok verdedigt de strategie van Singaporese werkgevers om migranten minder te betalen. “Bij mij werken veel meisjes uit de Filipijnen, Indonesië, Myanmar en China als verkoopassistente. Ze hebben niet allemaal dezelfde kennis en houding. Dus is het eerlijk niet iedereen gelijk te betalen”, zegt ze.

Gee is het daarmee niet eens. “De regering heeft altijd gezegd dat de salarissen door de markt bepaald moeten worden. Werkgevers gebruiken dat argument om verschillende salarissen te betalen. Maar in feite baseren ze zich op vooroordelen over bepaalde groepen.”

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2798   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2798  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.