Smog maakt steeds meer slachtoffers in Pakistan

Samina Shah, astmapatiënt, draagt een mondkapje terwijl ze haar kinderen in de verkeersdrukte met de auto naar school brengt. “Ooit was Islamabad een paradijsje, maar nu is het is hier net zo vervuild als in andere grote steden”, klaagt ze. “Als ik in de file sta, kan ik amper ademhalen.”
Elke dag komen bijna 144.000 voertuigen Islamabad binnen, blijkt uit onderzoek van de Verkeerspolitie in de stad. De lommerrijke stad met een miljoen inwoners zag het verkeersvolume het laatste decennium jaarlijks met 17 procent toenemen.

Er hangen permanent ‘rookwolken’ boven de laaggelegen, ooit schilderachtige Margallah Heuvels. “Alleen als het geregend heeft kun je nog zien dat de heuvels eigenlijk groen zijn”, zegt Mujtaba Hussain, een accountant die opgroeide in de stad.

Islambad is echter nog steeds minder vervuild dan steden als Karachi en Lahore. Eind april sprak een rechtbank Karachi uit dat de autoriteiten maatregelen moeten nemen om de luchtvervuiling binnen drie maanden aanzienlijk te verminderen.

De Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) noemt de luchtkwaliteit in Karachi en Lahore “gevaarlijk”. In 2004 was de luchtvervuiling er twintig keer hoger dan volgens de WGO-standaarden is toegestaan. “Het gevolg is dat ziekenhuizen steeds meer mensen moeten behandelen met hart- en longziekten”, zegt arts Suleman Haq van het universiteitsziekenhuis Aga Khan in Karachi.

Een rapport van de Wereldbank uit 2001, dat in 2004 geactualiseerd werd, legt ook een direct verband tussen hart- en longziekten en luchtvervuiling. Volgens het rapport zijn Pakistanen jaarlijks 350 miljoen euro kwijt aan behandelingen en consulten die direct verband houden met kwalen als gevolg van luchtvervuiling.

Het slecht georganiseerde openbaar vervoer in de steden en goede financieringsregelingen voor de aanschaf van auto’s hebben geleid tot een explosie van gemotoriseerd verkeer in de steden.

New Delhi, de hoofdstad van buurland India, kampt met soortgelijke problemen. Het Hooggerechtshof besloot daar acht jaar geleden dat sterk vervuilende brandstoffen zoals diesel vervangen moesten worden door CNG-gas.

Hoewel in 2001 loodvrije benzine werd geïntroduceerd, rijden de meeste auto’s in Pakistan nog op gelode benzine. “Gelode benzine bevat 350 mg lood per liter”, zegt een functionaris van het ministerie van Milieu. “In andere landen is dat meestal niet meer dan 150 mg per liter.”

Pakistan wil in 2010 volledig loodvrij rijden. Een woordvoerder van de Pakistaanse medische associatie zegt dat uit verschillende studies is gebleken dat schoolkinderen en volwassenen hoge concentraties lood in hun bloed hebben. Ook in luchtmonsters die in de buurt van wegen werden genomen, werden hoge concentraties lood aangetroffen.

In 1995 werd officieel een officieel beleid gelanceerd om het gebruik van schone brandstof te bevorderen, maar inmiddels rijden niet meer dan 400.000 auto’s op CNG-gas. Officiële statistieken zijn er niet.

De vraag maar personenauto’s neemt in Pakistan nog dagelijks toe. “Alleen al in maart van dit jaar is de vraag met 27 procent gestegen, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar”, zegt een woordvoerder van de Pakistaanse Associatie van Autofabrikanten. “In maart zijn bijna 16.000 auto’s en ruim 42.000 motorfietsen verkocht.” (JS)
Ik ben proMO*

Nu je hier toch bent

Om de journalistiek van MO* toekomst te geven, is de steun van elke lezer meer dan ooit nodig. Vind je dat in deze tijden van populisme en nepnieuws een medium als MO* absoluut nodig is om de waarheid boven te spitten? Word proMO*.

Wil je bijdragen tot de mondiale (onderzoeks)journalistiek in het Nederlandstalig taalgebied? Dat kan, als proMO*.

Wil je er mee voor zorgen dat de journalistiek van MO* mogelijk blijft en, ondanks de besparingspolitiek, verder uitgebouwd wordt? Dat doe je, als proMO*.

Je bent proMO* voor € 4/maand of € 50/jaar.

Word proMO* of Doe een gift