'Spoorlijn vergemakkelijk plundering Tibet'

Met de opening van een directe spoorwegverbinding tussen Peking en Lhasa wilde China naar eigen zeggen het hinterland van Tibet het moderne tijdperk binnenloodsen. Maar tegenstanders vrezen dat China alleen uit is op natuurlijke rijkdommen als goud, koper en water.
De nieuwe rechtstreekse spoorwegverbinding tussen Peking en Lhasa via Golmund is een prestigeproject voor China. De lijn is 1.140 kilometer lang, loopt vaak over geaccidenteerd terrein op duizenden meters hoogte en heeft 3,3 miljard euro gekost. De treinrit van Peking naar Lhasa duurt nog slechts 48 uur.

China zegt dat het met de nieuwe spoorlijn de handel tussen Tibet en de rest van het land wil stimuleren en meer toeristen naar het spirituele hinterland van Tibet wil lokken. De Chinese overheid verwacht dat de inkomsten uit het toerisme in Tibet tegen 2010 jaarlijks meer dan 550 miljoen euro zullen bedragen. Terwijl in 2005 1,8 miljoen mensen Tibet bezochten, moeten dat er tegen 2020 al 10 miljoen zijn.

Omdat één directe spoorverbinding deze toeristenstromen niet kan slikken, wil China dit jaar nog beginnen met de aanleg van 21 autosnelwegen en negen andere grote toegangswegen van en naar Tibet.

Internationale activisten vrezen dat Peking Tibet als het nieuwe “El Dorado” ziet en er alleen op uit is om de natuurlijke rijkdommen van het land te exploiteren. Tibet is rijk aan goud, koper, steenkool en zuiver water. Nu al komt veertig procent van China’s energiebronnen uit Tibet. “Het staat vast dat de nieuwe spoorlijn de exploitatie van natuurlijke rijkdommen nog zal doen toenemen”, zegt Y. Aukatsang van de Tibetaanse regering in ballingschap.

Vooral koper is voor het snel groeiende China een strategische grondstof. Het metaal is nodig in elektriciteitscentrales en hoogspanningsleidingen. Brandstoffen zijn al even belangrijk. China heeft internationale oliemaatschappijen als BP en Shell uitgenodigd om op de Tibetaanse hoogvlakten op zoek te gaan naar olie- en gasreserves.

De Free Tibet Campagne verzet zich resoluut tegen de Westerse olie- en mijnbedrijven die China komen helpen om Tibet leeg te zuigen. “De Tibetanen kunnen niet zelf bepalen wat er met hun natuurlijke rijkdommen gebeurt. Elke vorm van inspraak wordt hun ontzegd. Zij leven in een sfeer van intimidatie en angst”, zegt woordvoerder Matt Whitticase vanuit Londen.

“In werkelijkheid is de nieuwe spoorlijn een politiek project, de spoorverbinding vormt het sluitstuk van Mao Zedong’s droom om Tibet onherroepelijk te annexeren”, aldus nog Whitticase. Hij vreest dat de nieuwe infrastructuur het China makkelijker zal maken om meer troepen in Tibet te ontplooien. De golf van Chinese investeringen zal volgens Whitticase ook schadelijk zijn voor de politieke autonomie, de identiteit en de cultuur van Tibet. (YD/PD)

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.