Thaise autoriteiten lichten Marlboro Man een voetje

Over afzienbare tijd zullen rokers in Thailand op
hun pakje sigaretten grafische afbeeldingen vinden van longkanker,
hartziektes en geknakte sigaretten die symbool staan voor impotentie bij
mannelijke rokers. Het ministerie van Volksgezondheid heeft 20 van die
grafische waarschuwingen in petto en wil de tabaksproducenten verplichten om
de visuele ontraders op de verpakking van hun product af te drukken. Philip
Morris dreigt ermee om het ministerie voor de rechter te dagen, maar de
Thaise overheid laat zich daar niet door afschrikken.


Brazilië en Canada zijn tot dusver de enige landen waar pakjes sigaretten
kleurrijke afbeeldingen bevatten om rokers te herinneren aan de gevaren van
hun geliefde sigaret. Het Thaise idee is dus niet nieuw, maar wel
revolutionair. Het ontradend effect van dergelijke afbeeldingen zou veel
groter zijn dan een saaie tekst als ‘roken kan de gezondheid ernstige schade
toebrengen’. Een jaar na de introductie van de grafische ontraders in Canada
verklaarde 44 procent van de rokers ernstig te denken aan stoppen, zo blijkt
uit onderzoek.

De tabaksgiganten in Thailand - Philip Morris, British American Tobacco,
Japan Tobacco en het staatsbedrijf Thailand Tobacco Monopoly - zien de bui
al hangen.
Minister van Volksgezondheid Sudarat Keyuraphan zou de verplichting de
komende weken doordrukken en dan kan het snel gaan. De producenten krijgen
naar verluidt een overgangsperiode van 12 maanden om de ontraders op de
verpakking te zetten.

Philip Morris wil het ministerie van Volksgezondheid voor de rechter slepen.
Een batterij advocaten bouwt een juridische strategie op rond twee
argumenten: de verplichte afbeelding zou een inbreuk zijn op de vrije
meningsuiting en zou tegenstrijd zijn met de TRIPS, de intellectuele
eigendomsrechten zoals vastgelegd door de Wereldhandelsorganisatie.

We nemen de waarschuwing van Philip Morris niet ernstig. We moeten niet
toegeven aan zulke dreigementen. Het gaat hier om de volksgezondheid, zegt
Hatai Chitanondh, voorzitter van het Thaise Instituut voor
Gezondheidspromotie.

Als het Thaise voorbeeld navolging vindt in andere Aziatische landen, wordt
dat voor de multinationale tabaksproducenten een pijnlijke streep door de
rekening. De industrie ziet Azië immers als één van de belangrijkste
groeimarkten. Oost-Azië kent volgens de Wereldgezondheidsorganisatie de
tweede grootste jaarlijkse per capita groei van tabaksconsumptie. Op de
Filippijnen en in Vietnam en China rookt 50 tot 80 procent van de mannen.
Bovendien zit tabak in vele Aziatische landen in de lift bij jongeren.

In Thailand, net als in de ontwikkelingslanden van Afrika, mikt de
tabaksindustrie vooral op vrouwen. Met succes: uit een onderzoek van ASH
Thailand blijkt dat Bangkok 96.000 vrouwelijke rokers telt, een derde meer
dan drie jaar geleden. Ik hoop dat de maatregelen een voorbeeld worden voor
andere Zuidoost-Aziatische landen, zegt Mary Assunta van de
Consumentenvereniging van Penang. Het feit dat wij het doen is een sterk
signaal voor andere lage inkomenslanden dat het doenbaar is.
Ik ben proMO*

Nu je hier toch bent

Om de journalistiek van MO* toekomst te geven, is de steun van elke lezer meer dan ooit nodig. Vind je dat in deze tijden van populisme en nepnieuws een medium als MO* absoluut nodig is om de waarheid boven te spitten? Word proMO*.

Wil je bijdragen tot de mondiale (onderzoeks)journalistiek in het Nederlandstalig taalgebied? Dat kan, als proMO*.

Wil je er mee voor zorgen dat de journalistiek van MO* mogelijk blijft en, ondanks de besparingspolitiek, verder uitgebouwd wordt? Dat doe je, als proMO*.

Je bent proMO* voor € 4/maand of € 50/jaar.

Word proMO* of Doe een gift