Toeristenindustrie Brazilie vreest problemen op luchthavens

De toeristenindustrie in Brazilië vreest de komende maanden, als het op het zuidelijk halfrond zomer is, inkomsten mis te lopen door problemen op luchthavens. Op de luchthavens is het al enige tijd onrustig.
De crisis begon bijna twee maanden geleden, toen verkeersleiders in de hoofdstad Brasilia langzaam-aan-acties hielden uit protest tegen hun lange werkdagen en lage salaris. Ze protesteerden ook tegen aantijgingen dat ze verantwoordelijk zouden zijn voor een van de ergste vliegtuigongelukken uit de Braziliaanse geschiedenis. Op 29 september kwamen alle 154 inzittenden van een passagiersvliegtuig om het leven toen het toestel neerstortte in de Amazonejungle na een botsing met een ander vliegtuig.

Door de voortdurende vertragingen van de vluchten gedurende de afgelopen zeven weken, liepen hotels en andere bedrijven die moeten leven van het toerisme al geld mis. “Het aantal toeristen is met 20 procent gedaald en toeristen die wel komen, komen vaker met de auto”, zegt Mirela Rios, managementassistent van hotel Vela Branca in Porto Seguro.

Porto Seguro ligt in het noordoosten van de staat Bahia, een regio met honderden kilometers strand. Bahia is erg afhankelijk van luchtverkeer, omdat grote steden veraf liggen. Bahia ligt meer dan duizend kilometer van Rio de Janeiro en ruim 1.500 kilometer van Sao Paulo, de grootste stad van Brazilië.

Porto Seguro is een van de belangrijkste toeristische bestemmingen in Brazilië. Toeristenorganisaties vrezen nu dat buitenlandse toeristen zullen afhaken vanwege het risico op vertragingen. “Elk incident op dit punt kan fataal zijn voor de toeristenindustrie”, zegt Roberto Dultra, voorzitter van BITO, een organisatie die reisondernemers vertegenwoordigt.

Grote verliezen hebben touroperators nog niet geleden, zegt hij. Maar er bestaat onder toeristen veel behoefte aan informatie over Braziliaanse luchthavens. Die bezorgdheid kan volgens hem uiteindelijk tot annuleringen leiden.

Dultra wijst ook op het gebrek aan planning voorafgaand aan de crisis. “De laatste vier jaar is het luchtverkeer jaarlijks met meer dan 20 procent gegroeid, zonder dat voldoende is geïnvesteerd om die groei goed op te vangen.”

Er zijn plannen om 160 nieuwe verkeersleiders aan te stellen in 2007, maar volgens de vakbond zijn er 500 nodig. De vakbond eist ook dat militairen de controle van het luchtverkeer overdragen aan de burgerlijke autoriteiten. Dat zou een eerste stap zijn naar de oplossing van de problemen. Bijna 80 procent van de luchtverkeersleiders in Brazilië komt uit het leger en werkt onder verantwoordelijkheid van het ministerie van Defensie.

Ondanks de hoge eisen die het vak stelt, betaalt het slecht. Het startsalaris is 570 euro per maand. De bestbetaalde verkeersleiders krijgen maximaal het dubbele. De militaire structuur staat hogere salarissen in de weg, omdat verkeersleiders de rang van sergeant hebben en ze niet meer mogen verdienen dan officieren.

Het ministerie van Toerisme verwacht dit jaar in totaal 54 miljoen binnenlandse passagiers en 65 miljoen in 2007. Het aantal buitenlandse bezoekers wordt op negen miljoen geschat. De snelgroeiende toeristenindustrie in Brazilië leverde dit jaar meer dan 300.000 nieuwe banen op, op een totaal van 1,1 miljoen.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 3210   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift