Tragere scheepvaart stoot vijfde minder CO2 uit

Als schepen 10 procent trager zouden moeten gaan varen, zou hun uitstoot van broeikasgassen meteen met een vijfde dalen en sparen ze miljarden aan brandstofkosten uit. Dat blijkt uit een haalbaarheidsstudie van het onderzoeksbureau CE Delft.

De internationale scheepvaart is momenteel goed voor ongeveer 3 procent van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen, maar dat aandeel stijgt snel en kan volgens het Milieuprogramma van de VN (Unep) al boven 5 procent stijgen tegen 2020. Daardoor neemt de druk op de sector toe om de uitstoot van de schepen te verminderen.

In tegenstelling tot milieuverenigingen gelooft de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) niet in gereguleerde snelheid om die voetafdruk te verkleinen. De organisatie besliste onlangs om de optie niet verder te onderzoeken. Maar een nieuwe studie van het onderzoeksbureau CE Delft in opdracht van de organisaties Seas At Risk en Transport&Environment, geeft de IMO nu ongelijk: er is wel degelijk een groot potentieel.

Een vijfde minder

De auteurs komen tot de conclusie dat een verlaging van de snelheid met 10 procent de uitstoot van de wereldvloot met 19 procent zou doen dalen, zelfs als er nieuwe schepen in gebruik worden genomen om de verloren capaciteit op te vangen.

Bovendien, stelt het rapport, zijn de beperkingen zowel juridisch als technisch perfect haalbaar: proeven met lagere snelheden gaven weinig of geen complicaties voor de motoren, en de regels kunnen door de vlaggenstaat opgelegd worden. Ook de controle is technisch vrij eenvoudig te implementeren en kan gebaseerd worden op basis van bestaande internationale scheepvaartakkoorden.

Einde van de crisis

“Een verplichte lagere snelheid kan meer uitstootbeperkingen genereren tussen 2030 en 2050 dan om het even welke andere optie die de IMO of de Europese Unie in overweging nemen. En het combineert die milieuwinsten met economische winsten”, zegt John Maggs van Seas at Risk. “Als we de broeikasuitstoot van de scheepvaart ernstig willen aanpakken, dan moeten we een piek in de uitstoot na de huidige crisis afwenden. De IMO en de industrie moeten gereguleerd trager varen herbekijken en ernstig in overweging nemen.”

“Deze studie maakt brandhout van alle tegenkantingen tegen een verplicht lagere snelheid”, zegt Bill Hemmings van Transport&Environment. “De zaak is glashelder en dringend: regulators moeten de oren spitsen. Sommige takken van de industrie zijn trager gaan varen, maar ze doen dat om commerciële redenen. De sector weigert deze optie als een milieumaatregel te onderzoeken en wil weer sneller gaan varen als de economische crisis voorbij is.”

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2793   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2793  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.