Tunnels richting Gaza drogen op

De grens tussen Egypte en de Gazastrook gonsde vroeger van de activiteit: handelaars smokkelden een brede waaier van goederen, van voedsel tot bouwmaterialen via honderden tunnels naar Egypte. Maar die tijden zijn voorbij, nu de Egyptische overheid de tunnels een voor een sluit.

De activiteit stopte grotendeels nadat het Egyptische leger aan de macht kwam in Caïro. De nieuwe machthebbers noemden de tunnels een bedreiging voor de staat en begonnen een campagne om de tunnels te vernielden.

Dat is niet alleen een harde klap voor de duizenden werknemers die in en rond de tunnels leefden van de handel, maar ook voor de 1,7 miljoen inwoners van de Gazastrook, die een levensader kwijtraken.

“Nooit eerder hebben we een dergelijke druk gehad van het Egyptische leger, en het lijkt erop dat het nog erger gaat worden”, zegt een handelaar die anoniem wil blijven. Volgens de man is 90 procent van de tunnels inmiddels vernield door het Egyptische leger, en is de handel zo goed als lamgelegd. De man stelde twintig arbeiders te werk in zijn tunnel. Ze brachten voedsel, elektronische apparatuur en bouwmaterialen naar de Gazastrook.

Voor de Egyptische overheid is de zaak simpel: de tunnels zijn illegaal, en op de verhandelde goederen wordt geen exporttaks betaald. “Bovendien worden ze gebruikt om militanten en radicale groepen binnen te smokkelen die de Egyptische nationale veiligheid bedreigen”, zegt militair woordvoerder Ahmed Mohammad. “Ze moeten vernield worden.”

Overleg

Aan de andere kant van de grens keurt de door Hamas geleide overheid de handel wel goed. Volgens Alaa Alrafati, minister van Economie, leidt de sluiting van de tunnels tot een verlies van 230 miljoen dollar per maand. Meer dan duizend bedrijven zijn volgens de minister afhankelijk van de materialen die door tunnels aangevoerd werden. Hij pleit dan ook voor snelle gesprekken tussen Egypte en de Gazastrook.

“De regering in Gaza is bereid om alle tunnels aan de Palestijnse zijde te sluiten, als er een officiële alternatieve route komt tussen Egypte en de Gazastrook, om zo aan de nood aan commerciële goederen en bouwmaterialen tegemoet te komen”, zegt hij.

Volgens hoogleraar Sameer Abu-Mdalla van de Al-Azhar Universiteit in Gaza telde de grens tot 2006 amper zestig tunnels, maar groeide dat aantal tot meer dan duizend na de Israëlisch blokkade van de Gazastrook. De tunnels waren in die periode goed voor 60 procent van de aanvoer aan ruwe materialen. Hij vreest dat de sluiting tot nog meer werkloosheid in de Gazastrook zal leiden.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.