Uitstootbeperkingen geboycot
De Californische gouverneur Arnold Schwarzenegger klaagt het Federale Milieudepartement (EPA) aan omdat die de deelstaten verhindert strengere uitstootbeperkingen te hanteren.
Simon Calcoen . 10 november 2007
Volgens de ‘Clean Air Act’ van 1990 heeft Californië het recht om emissiestandaarden te hanteren die verder gaan dan de federale milieuwetgeving. In de wet staat dat de deelstaat hiervoor wel het fiat van Washington nodig heeft. Maar het EPA heeft de beslissing altijd uitgesteld, waardoor Californië haar milieuwetgeving niet kan uitvoeren.
Schwarzenegger stapt daarom opnieuw naar het Amerikaanse Hooggerechtshof omdat hij van oordeel is dat de federale overheid de zaak opzettelijk uitstelt. ‘Onze luchtkwaliteit, onze gezondheid en ons milieu zijn te belangrijk om dit nog langer uit te stellen’, zegt de gouverneur.
Vorig jaar besliste Californië om de uitstoot van broeikasgassen tegen 2020 te stabiliseren tot op het niveau van 1990. Het EPA weigerde toen een goedkeuring omdat ze zich niet bevoegd achtte om de uitstoot van wagens te reguleren.
Ngo’s en een aantal deelstaten (waaronder Californië) stapten daarop naar het Federaal Hooggerechtshof. Ze verwezen naar het Clean Air Act, waarin duidelijk staat dat de regulatie van broeikasgassen onder het mandaat van de EPA valt. Op 2 april 2007 schaarde het Hof zich achter het standpunt van de aanklagers. Volgens het arrest moet het EPA nu het verzoek van Californië afhandelen.
Omdat het milieudepartement van Bush zeven maanden na de uitspraak nog altijd de Californische uitstootnormen niet heeft behandeld, stapt Schwarzenegger opnieuw naar het Hooggerechtshof: ‘De broeikasuitstoot van wagens neemt sneller toe dan eender welke andere uitstootbron. Hoe langer onze emissienormen worden tegengehouden, hoe schadelijker de impact zal zijn voor onze staat’.
De voormalige filmster staat aan het hoofd van een groep van veertien deelstaten die zich tegen het klimaatbeleid van president Bush keren. De staten willen hun uitstoot verminderen door onder andere de uitstoot van auto’s te reguleren. In Amerika wordt de wetgeving inzake de emissiereductie van wagens opgesplitst volgens de federale Clean Air Act en het ambitieuze Californische model. De Amerikaanse deelstaten mogen beslissen welke wetgeving ze volgen.
Zolang de federale overheid echter de goedkeuring voor de Californische emissienormen voor zich uit schuift, kunnen de deelstaten dat uitstootmodel niet invoeren. Daarom heeft de beslissing van het Hooggerechtshof een grote impact op de milieuwetgeving in de Verenigde Staten.
In september verloor de auto-industrie al een proces tegen deelstaten die de uitstoot van wagens volgens het Californisch model willen reguleren. In Lissabon werd eind oktober het International Carbon Action Partnership (ICAP) opgericht dat Amerikaanse deelstaten in staat stelt emissiehandel te drijven met andere landen.
Begin december zullen de Verenigde Staten vertegenwoordigd zijn op de klimaatsconferentie in Bali. Het is niet duidelijk of de Amerikaanse diplomaten in Bali rekening zullen houden met de druk van de deelstaten.
Schwarzenegger stapt daarom opnieuw naar het Amerikaanse Hooggerechtshof omdat hij van oordeel is dat de federale overheid de zaak opzettelijk uitstelt. ‘Onze luchtkwaliteit, onze gezondheid en ons milieu zijn te belangrijk om dit nog langer uit te stellen’, zegt de gouverneur.
Vorig jaar besliste Californië om de uitstoot van broeikasgassen tegen 2020 te stabiliseren tot op het niveau van 1990. Het EPA weigerde toen een goedkeuring omdat ze zich niet bevoegd achtte om de uitstoot van wagens te reguleren.
EPA moet verzoek behandelen
Ngo’s en een aantal deelstaten (waaronder Californië) stapten daarop naar het Federaal Hooggerechtshof. Ze verwezen naar het Clean Air Act, waarin duidelijk staat dat de regulatie van broeikasgassen onder het mandaat van de EPA valt. Op 2 april 2007 schaarde het Hof zich achter het standpunt van de aanklagers. Volgens het arrest moet het EPA nu het verzoek van Californië afhandelen.
Omdat het milieudepartement van Bush zeven maanden na de uitspraak nog altijd de Californische uitstootnormen niet heeft behandeld, stapt Schwarzenegger opnieuw naar het Hooggerechtshof: ‘De broeikasuitstoot van wagens neemt sneller toe dan eender welke andere uitstootbron. Hoe langer onze emissienormen worden tegengehouden, hoe schadelijker de impact zal zijn voor onze staat’.
Uitstoot verminderen
De voormalige filmster staat aan het hoofd van een groep van veertien deelstaten die zich tegen het klimaatbeleid van president Bush keren. De staten willen hun uitstoot verminderen door onder andere de uitstoot van auto’s te reguleren. In Amerika wordt de wetgeving inzake de emissiereductie van wagens opgesplitst volgens de federale Clean Air Act en het ambitieuze Californische model. De Amerikaanse deelstaten mogen beslissen welke wetgeving ze volgen.
Zolang de federale overheid echter de goedkeuring voor de Californische emissienormen voor zich uit schuift, kunnen de deelstaten dat uitstootmodel niet invoeren. Daarom heeft de beslissing van het Hooggerechtshof een grote impact op de milieuwetgeving in de Verenigde Staten.
Auto-industrie
In september verloor de auto-industrie al een proces tegen deelstaten die de uitstoot van wagens volgens het Californisch model willen reguleren. In Lissabon werd eind oktober het International Carbon Action Partnership (ICAP) opgericht dat Amerikaanse deelstaten in staat stelt emissiehandel te drijven met andere landen.
Begin december zullen de Verenigde Staten vertegenwoordigd zijn op de klimaatsconferentie in Bali. Het is niet duidelijk of de Amerikaanse diplomaten in Bali rekening zullen houden met de druk van de deelstaten.
Maak MO* mee mogelijk.
Word proMO* net als 2793 andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.
Meer verhalen
-
Wereldblog
-
Interview
-
Nieuws
-
Nieuws
-
Nieuws
-
Column