'Verzetscola' binnenkort ook in Midden-Oosten op de markt

­ Mecca-Cola, een geëngageerde frisdrank die de
voorbije maanden populair werd onder islamitische jongeren in Frankrijk, is
aan een snelle expansie bezig. Binnenkort komt de frisdrank ook in
Duitsland, Groot-Brittannië en in de Palestijnse gebieden op de markt. Ook
in Syrië, Libanon, Sudan, Iran, Irak, Jemen, Jordanië en Libië wordt over
distributierechten onderhandeld de verdeling zou vanuit Dubai verlopen.
Uiteindelijk moet de politiek correcte tegenhanger van Coca-Cola en Pepsi
ook in Mekka zelf in de winkelrekken belanden, in de heiligste plaats van
de islam.


De sierlijke witte letters op een rood etiket herinneren aan het logo van
Coca-Cola, maar daar houdt de gelijkenis met de multinational uit Atlanta
op. Mecca-Cola richt zich tot islamitische jongeren in Europa met een
uitgesproken politieke boodschap: Drink niet langer idioot, drink
geëngageerd. De etiketten zijn kleine pamfletten en vermelden in het Frans
en in het Arabisch, 10 procent voor Palestina, 10 procent voor een
Europees goed doel. En tenslotte: Niet vermengen met sterke drank. Al
behoort een Palestina Libre wel tot de mogelijkheden natuurlijk.

Tawfik Mathlouthi (46), de Frans-Tunesische stichter van het islamitisch
gezinde radiostation Radio Mediterranée, deed het idee voor een politiek
correcte tegenhanger van Coca-Cola op in Iran. ZamZam-Cola, genoemd naar de
heilige bron in Mekka, vindt gretig aftrek in heel het Midden-Oosten, net
als Star-Cola uit de Verenigde Arabische Emiraten. Beide producten
veroverden marktaandeel op Coca-Cola en Pepsi tijdens een campagne vorig
jaar om Amerikaanse producten te boycotten.

Met Mecca-Cola wilde Mathlouthi vooral inspelen op de anti-Amerikaanse
gevoelens onder islamitische jongeren in Europa. Het rood, wit en groen van
de 1,5 literflessen verwijst naar de kleuren van de Palestijnse vlag, en
een afbeelding van de al-Aqsamoskee in Jeruzalem naar de opstand tegen de
Israëlische onderdrukking. Wie Mecca-Cola drinkt, pleegt een daad van
politiek verzet tegen het buitenlands beleid van de Verenigde Staten, zo
luidt de boodschap, en sponsort de Palestijnse zaak met tien procent van de
verkoopprijs van 1,20 euro. Met een verkoop van 2,2 miljoen flessen in twee
maanden is Mecca-Cola in Frankrijk een succes. Dat maakt nu een snelle
expansie mogelijk, ook in de richting van de wieg van de islam.

Stel je de gevolgen voor de Amerikaanse economie voor wanneer een miljard
moslims elk een blikje cola zouden boycotten, zegt Nawal Jasim van de
vrouwelijke studentenbond van de universiteit van Sharjah in de Verenigde
Arabische Emiraten. De Amerikaanse economie overleeft dankzij Arabisch
geld, dat vervolgens wordt gebruikt om de Israëli’s financieel en materieel
te steunen bij de onderdrukking van de Palestijnen. De universiteit van
Sharjah stopte vorig jaar met de verkoop van Amerikaanse frisdranken en
schakelde over op het lokale Star-Cola.

Tussen juni en september vorig jaar wist Star-Cola zijn verkoop met 40
procent te verhogen, terwijl ZamZam-Cola in de Golfregio ruim 10 miljoen
flessen verkocht. Volgens marketingspecialist Hashem Orabi uit Dubai zijn
de islamitische cola’s een nieuw wapen in de niet-aflatende strijd om de
dominantie van Amerikaanse merken in sectoren als fastfood, frisdranken,
vrijetijdskledij en sigaretten te doorbreken. Gemakkelijk zal dat niet
zijn, waarschuwt Orabi. De marktleiders voelen de impact van de nieuwe
merken, maar Coca-Cola is een wereldmerk dat je niet zomaar opzij zet. Ze
hebben het geld om de invloed van de concurrentie te neutraliseren.
Bovendien is het niet duidelijk hoelang ideologie de bovenhand zal blijven
halen op individuele voorkeuren. Zal de aantrekkingskracht blijven bestaan
wanneer de Palestijnse staat ooit realiteit wordt?

Mathlouthi laat zich door zijn machtige concurrenten niet intimideren en
heeft zich 200 miljoen flessen als verkoopsdoel gesteld. Bovendien liggen
er al plannen klaar voor een Halal Fried Chicken en een Mecca-Cola-Coffee.
Meer over Mecca-Cola op www.mecca-cola.com

N.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.