VN porren bedrijven aan om digitale kloof te helpen dichten

De Amerikaanse softwarereus Microsoft gaat minstens 20 procent van zijn budget voor goede doelen besteden aan projecten rond informatie- en communicatietechnologieën (ICT) in de ontwikkelingslanden. Dat heeft de onderneming aangekondigd op een tweedaagse bijeenkomst van de Algemene Vergadering van de VN over de ‘digitale kloof’, die gisteren (dinsdag) in New York werd besloten. Ontwikkelingslanden kunnen hun grote achterstand wat het gebruik van informatica en het internet aangaat alleen snel goedmaken als de overheid en het bedrijfsleven wereldwijd de handen in elkaar slaan, zo luidde de conclusie van de bijeenkomst.



Ruwweg tweederde van de wereldbevolking heeft geen toegang tot informatica - laat staan tot het internet, schatten de VN. Daardoor missen die mensen ook veel kansen om zich in te schakelen in de wereldeconomie. Vorig jaar richtte de VN een ICT-Task Force op die moet onderzoeken hoe dat probleem kan worden aangepakt. Voor een keer lijkt een gebrek aan middelen niet de grote struikelblok te gaan vormen, want rijke landen en ICT-bedrijven likkebaarden bij de kans om hun markten te vergroten.

De G-8, de groep van de grootste industrielanden, heeft twee jaar geleden in Okinawa een DOT Force opgericht en vorig jaar in haar actieplan van Genua nog eens bevestigd dat ze de digitale kloof wil helpen dempen. Het World Economic Forum, de jaarlijkse informele bijeenkomst van grote bedrijfsleiders en andere invloedrijke figuren in Davos, heeft ook een Task Force opgezet met dat doel, en heeft verder ook een CEO-Charter for Digital Development uitgewerkt. Met zijn beslissing om 20 procent van zijn filantropische budget aan ICT-projecten in ontwikkelingslanden uit te geven, onderschrijft ook Microsoft dat handvest, dat eerder al door Hewlett Packard en Vivendi Universal was ondertekend.

Ook bedrijven uit heel andere sectoren blijken bereid te investeren in ICT-projecten. ‘E-learning for life’, een initiatief van de Maleisische overheid en het VN-Ontwikkelingsprogramma (UNDP) om scholen op het platteland te doen aanpikken bij de internetrevolutie die in de steden al voor 6,5 miljoen mensen werkelijkheid is geworden, wordt bijvoorbeeld gesponsord door Coca-Cola.

De meeste ontwikkelingslanden zien geen graten in de samenwerking met multinationals, al zijn de commerciële belangen van die partners overduidelijk. De meeste regeringen verwachten zoveel van de ICT-revolutie, dat ze die nadelen er graag bijnemen. Het New Partnership for the Development of Africa (NEPAD), een Afrikaans ontwikkelingsplan dat ook sterk op de inbreng van de privé-sector steunt, ruimt bijvoorbeeld een belangrijke plaats in voor de invoering van de nieuwste informatie- en communicatietechnologieën.

Kritiek komt er vooral van niet-gouvernementele groepen, die waarschuwen dat de fundamentele noden van de arme landen uit het oog dreigen te worden verloren. Bij de vergadering van de G8 vorig jaar in Genua herinnerden spandoeken er aan dat mensen die honger lijden, geen computers kunnen eten.



REF.: WD SC IF

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Wil je dat MO* dit soort verhalen blijft brengen?
Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift

Word proMO* of Doe een gift