Voetbal kijken is te duur voor veel Mexicaanse fans (*)

Om het hele WK voetbal te kunnen volgen moet de Mexicaanse voetbalfan diep in de buidel tasten. Veel Mexicanen kunnen dat niet.

Mexicaanse televisiebedrijven kijken reikhalzend uit naar de aftrap van het wereldkampioenschap voetbal in Zuid-Afrika op 11 juni. Omdat het merendeel van de wedstrijden via betaal-tv wordt uitgezonden, kan er deze zomer veel geld verdiend worden.
Slechts een beperkt aantal wedstrijden tijdens het komende WK zal voor alle televisiekijkers vrij toegankelijk zijn. Om welke wedstrijden het gaat is nog niet bekend. Om het hele toernooi, waaraan ook het nationale elftal deelneemt, te kunnen volgen moet de Mexicaanse voetbalfan diep in de buidel tasten. Veel Mexicanen kunnen dat niet. Zij zullen een café moeten zoeken dat de wedstrijden uitzendt.

Betaal-tv


De aanwezigheid van het nationale team op het aanstaande kampioenschap zal leiden tot een sterke toename van het aantal abonnementen op de betaal-tv van de twee belangrijkste televisiemaatschappijen van het land, Televisa en TV Azteca. Deze bedrijven hebben de exclusieve rechten voor een groot aantal van de wedstrijden verworven. Betaalzender Deportes, een onderdeel van Televisa, zal dertig wedstrijden uitzenden.
Voetbal is een belangrijke bron van inkomsten voor Televisa en TV Azteca. Wedstrijden in het kader van de reguliere competitie en die van de Copa Libertadores, de Latijns-Amerikaanse versie van de Champions League, worden in Mexico al jaren via betaal-tv uitgezonden. Ook zijn beide bedrijven eigenaar van een aantal toonaangevende Mexicaanse voetbalclubs. Met liveverslagen van wedstrijden van deze teams wordt veel geld verdiend. 
Volgens Cofetel, de federale telecommunicatiecommissie, zijn op dit moment zeven miljoen Mexicanen aangesloten op de betaal-tv van bedrijven als Televisa en TV Azteca. De overige honderd miljoen Mexicanen moeten het doen met gratis uitzendingen en het aanbod van de publieke omroep.

Commercie


Uit onderzoek blijkt van financiële analisten blijkt dat Televisa en TV Azteca meer dan 500 miljoen euro kunnen verdienen aan advertenties tijdens het WK. Ook horecaondernemers kunnen rekenen op een omzetstijging, maar hiervoor is geen schatting gemaakt.
Volgens De la Riva Group, een organisatie die al sinds 2002 onderzoek doet naar de zakelijke kant van voetbal, levert voetbal de Mexicaanse economie jaarlijks bijna 6 miljard euro op. Dat is bijna 1 procent van het nationaal product.
Voor de Mexicanen is het nationale team ontzettend belangrijk. Volgens onderzoekers dragen wedstrijden van El Tri bij aan een versterking van de Mexicaanse identiteit. Wedstrijden van het nationale team op televisie zorgen voor verwachting, momenten van groot geluk en bieden de mogelijkheid even te ontsnappen aan de problemen van alledag. Vijfentachtig procent van de Mexicanen denkt dat het eigen team goed gaat presteren in Zuid-Afrika.

(*) Dit is een bijdrage in een reeks van berichten naar aanleiding van het WK voetbal in Zuid-Afrika. De reeks loopt tot 4 juni, een week voor het begin van het toernooi.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2798   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2798  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.