Water en elektriciteit na 4 jaar niet langer gratis

Water- en elektriciteitsgebruikers in het noorden van Ivoorkust krijgen binnenkort een forfaitaire rekening voor het jaar 2006 in de bus. Sinds de rebellen van de Forces Nouvelles vier jaar geleden aan de macht kwamen, hebben de meeste mensen geen rekeningen meer betaald. Het nieuwe bewind probeert haar onderdanen nu opnieuw wat betalingsdiscipline bij te brengen.
Het vooruitzicht opnieuw rekeningen te betalen spreekt weinig mensen aan. “We gaan de agenten van de water- en stroommaatschappijen het huis uit jagen zolang de oorlog niet voorbij is en het land herenigd is”, zegt Yves Silué, een handelaar op de markt van Trengrela in het uiterste noorden van Ivoorkust, “We zijn dat zo sinds de eerste dagen van de oorlog met de rebellen overeengekomen”.

Ook Soungalo Tuo, werkloos gemeenteambtenaar in Niakaramadougou, ziet de terugkeer van de facturen niet zitten. “Ik word al vier jaar niet betaald. Mijn vrouw is kostwinnaar met haar klein handeltje. Wanneer ik haar ook nog zou vragen de rekeningen te betalen, zou dat leiden tot gepalaver dat ons huwelijk op de klippen kan doen lopen”.

De Ivoriaanse Elektriciteitsmaatschappij (CIE) en de Watermaatschappij (SODECI) hebben weinig oor naar het gejammer. Ze hebben dringend geld nodig om te werken aan de infrastructuur die al vier jaar ligt te verkommeren. “We verwachten van de Forces Nouvelles dat ze de bevolking gaat aanraden de facturen voor 2006 te betalen”, zegt Aristide Yao, directeur bij de CIE voor de zone Noord, “Wanneer een klant niet betaalt, schrappen we hem van de lijst en nemen we de meter weg”.

De rebellen beloofden begin 2006 dat er een einde zou komen aan vier jaar van gratis water en elektriciteit, nadat een eerdere poging om de facturen voor 2005 te laten betalen, mislukte. “We willen de bevolking opnieuw gewoon maken aan het betalingssysteem zoals dat bestond voor de oorlog”, zegt Mamadou Kanigui Soro van het burgerkabinet van de Forces Nouvelles in Korhogo, “Wanneer we aan de macht zouden komen, moet de consument zijn rekeningen betalen”.

Onderbrekingen

Bedrijven en ambachtslieden betalen al sinds 2004 opnieuw hun rekeningen. De bijdragen van particuliere consumenten zijn broodnodig om de infrastructuur van de CIE en de SODECI opnieuw op peil te brengen. Onderbrekingen in de stroom- en watertoevoer zijn dagelijkse kost geworden.

“Onze verantwoordelijken sturen geen wisselstukken naar gebieden waar de consumenten hun rekeningen niet betalen, zegt Yao van de elektriciteitsmaatschappij, “Vier jaar gratis gebruik en de plundering van ons materiaal heeft ons al 23 miljoen euro gekost. In Boundali en Bouna, in het uiterste noorden, zit de bevolking sinds juni 2006 zonder stroom nadat vier transformatoren door de bliksem werden getroffen”.

De watermaatschappij SODECI heeft 45.000 aansluitingen in het noorden van het land. Om de twee dagen komt er water uit de kraan in de steden die door de rebellen worden bezet. “Wanneer de betalingstermijn is verstreken, sluiten we het water af en halen we de meter weg”, dreigt Kouassi Kouadio, technisch directeur voor het noorden van Ivoorkust.

Voor Zoumana Sacko zijn het de rebellen van de Forces Nouvelles die voor de gedragsverandering moeten zorgen. “We weten niet wanneer de oorlog zal ophouden. Het is aan de Forces Nouvelles om de mensen dat te doen begrijpen, zeker nadat ze hen er eerst hebben toe aangezet hun rekeningen niet langer te betalen”. Gewapende rebellen hebben sinds september 2002 de noordelijke helft van het Ivoriaanse grondgebied onder controle. MDG7

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift. 3181   proMO*’s steunen ons vandaag al. 

Word proMO* of Doe een gift