Wie niet ‘klimaatverandert’, is gezien - rapport

Slechts twintig procent van de 500 grootste transnationale bedrijven neemt nu al maatregelen om de uitstoot van broeikasgassen tegen te gaan. Dat blijkt uit het Carbon Disclosure Project, een onderzoeksproject dat gisteren in Londen werd voorgesteld. Het goede nieuws is dat de grootste bedrijven wel investeren in emissiereductie. Het rapport voorspelt dat investeerders zich steeds meer bedrijven gaan schuwen die geen emissiereductieplan kunnen voorleggen.



Veruit tachtig procent van de 500 grootste beursgenoteerde bedrijven erkent dat ook zij financiële schade kunnen oplopen als gevolg van de opwarming van de aarde. Dat blijkt uit een rondvraag van Innovest Strategic Value Advisors, een New Yorks bedrijf dat sociale en ecologische ratings geeft aan beursgenoteerde bedrijven. De enquête vond plaats in opdracht van het Carbon Disclosure Project, dat vorig jaar werd opgestart door 35 financiële instellingen met een gecombineerde omzet van vier miljard euro.

Het onderzoek heet de eerste poging te zijn om het verband tussen aandeelkoersen en klimaatsverandering in kaart te brengen. Want dat de opwarming van de aarde ook bedrijven geld zal kosten, staat voor de initiatiefnemers van het Carbon Disclosure Project vast. Naarmate de tekenen van de klimaatsverandering duidelijker worden, zal niet enkel de oude energiesector (olie, gas en elektriciteit) geconfronteerd worden met een verminderd vertrouwen van investeerders. Ook bedrijven die financiële diensten leveren, transport verzorgen en semi-geleidende materialen en elektronisch materiaal verkopen, zullen getroffen worden, zegt het rapport. Zelfs de banksector, niet meteen de grootste CO2-producent, doet er beter aan om zogenaamde ‘carbon risk management strategies’ uit te werken. Banken zijn immers de grootste aandeelhouders in de energiesector.

Voorlopig is het besef nog niet voldoende doorgedrongen om ook op de bedrijfsplanning te wegen. Vier op vijf transnationale bedrijven mag dan erkennen dat klimaatsverandering een financieel risico inhoudt slechts 35 tot 40 procent ondernam ook iets om de risico’s te vermijden en de kansen te grijpen.

Het goede nieuws, stelt het rapport, is dat de grootste bedrijven de trend zetten. British Petroleum bijvoorbeeld, bracht vorig jaar zijn uitstoot van broeikasgassen terug met 10 miljoen ton en bespaarde daardoor meer dan 600 miljoen euro. Een andere trendsetter is Deutsche Telecom, dat onderzoekt hoe het kan beknibbelen op transportvergoedingen en emissies door het afstandswerken via videovergaderingen te promoten. Deze bedrijven blijven de curve voor, conculdeert Tessa Tennant, de voorzitter van het CDB-project. Ze zijn beter geplaatst om aan kostenbesparend risk management te doen en toekomstige ontwikkelingen te voorzien.



Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift. 3190   proMO*’s steunen ons vandaag al. 

Word proMO* of Doe een gift