'WINst FOR LIFE' moet allochtone jongeren helpen plannen
WINst FOR LIFE is een initiatief van het Steunpunt Allochtone Meisjes en Vrouwen (SAMV) en het Ministerie van Onderwijs om allochtone jongeren beter te ondersteunen bij hun studiekeuze. Het project loopt in de Vlaamse scholen vanaf 2011.
Maarten Buytaert en Eline Andries . 22 september 2010
Met WINst FOR LIFE richt SAMV zich vooral tot leerkrachten en leerlingen van TSO en BSO. Die kunnen aan de hand van een educatief pakket jongeren van diverse afkomst begeleiden om een goede studiekeuze te maken. Nog te weinig jongeren zijn op de hoogte van de vele bestaande studiemogelijkheden. Zo beginnen allochtone jongeren dubbel zo vaak hun middelbare school in het BSO dan hun autochtone leeftijdsgenoten. “Het is belangrijk dat die jongeren een evenwicht vinden tussen wat ze graag willen doen en het toekomstperspectief dat er mee gepaard gaat”, zegt Nele Spaas, coördinator van SAMV.
“We proberen jongeren preventief te begeleiden, maar ook wanneer ze de foute keuze maakten,” vertelt Spaas. In het educatief studiepakket dat scholen kunnen aankopen zit een DVD waarin allochtone jongeren figureren die gaandeweg hun doel hebben bereikt door een flinke portie moed en doorzettingsvermogen. “De doelstelling van het pakket is van tweeërlei aard. Enerzijds wil SAMV leerkrachten en leerlingenbegeleiders wegwijs maken in de leefwereld van allochtone jongeren en de discriminatiemechanismen helpen doorbreken. Anderzijds wil ze het zelfbeeld van allochtone jongeren opkrikken en hen in aanraking laten komen met de vele toekomstmogelijkheden. Naast een DVD vind je in het pakket ook een handleiding met wetenschappelijk onderzoek voor leerkrachten, methodiekenfiches en een brochure rond verder studeren.”
Het verhaal van één van de jongeren, Oredola Oliha, getuigt van het doorzettingsvermogen waar andere jongeren inspiratie uit kunnen halen. Toen ze op 11-jarige leeftijd van Nigeria naar Leuven kwam, volgde ze twee jaar BSO onderwijs om Nederlands te leren. Die opleiding BSO zou haar nog achtervolgen tot aan het hoger onderwijs waar de docenten sceptisch keken toen ze er de opleiding boekhouden wou volgen. Het feit dat ze niet in haar geloofden en de vooroordelen waarmee ze te maken kreeg, gaven haar desondanks de kracht om er volledig voor te gaan.
Minister van Onderwijs Pascal Smet vergelijkt het met een examen: “hoe beter je de leerstof beheerst, hoe minder je moet gokken.” Hij wil met zijn voorstel om het secundair onderwijs te hervormen deze jongeren veel gerichter sturen in de wirwar van opleidingsmogelijkheden. Op die manier zullen jongeren in de eerste graad secundair een algemene basis meekrijgen en zullen ze pas op 16-jarige leeftijd een arbeidsmarktgerichte keuze moeten maken. “De ‘nieuwe Belgen’ moeten zelf ontdekken waar ze zin in hebben en ook beter geïnformeerd worden zodat het minder en minder toeval wordt dat ze voor een bepaalde studierichting kiezen.” klinkt het bij Smet.
© 2010 - StampMedia – Maarten Buytaert en Eline Andries
Educatief studiepakket
“We proberen jongeren preventief te begeleiden, maar ook wanneer ze de foute keuze maakten,” vertelt Spaas. In het educatief studiepakket dat scholen kunnen aankopen zit een DVD waarin allochtone jongeren figureren die gaandeweg hun doel hebben bereikt door een flinke portie moed en doorzettingsvermogen. “De doelstelling van het pakket is van tweeërlei aard. Enerzijds wil SAMV leerkrachten en leerlingenbegeleiders wegwijs maken in de leefwereld van allochtone jongeren en de discriminatiemechanismen helpen doorbreken. Anderzijds wil ze het zelfbeeld van allochtone jongeren opkrikken en hen in aanraking laten komen met de vele toekomstmogelijkheden. Naast een DVD vind je in het pakket ook een handleiding met wetenschappelijk onderzoek voor leerkrachten, methodiekenfiches en een brochure rond verder studeren.”
Vooroordelen
Het verhaal van één van de jongeren, Oredola Oliha, getuigt van het doorzettingsvermogen waar andere jongeren inspiratie uit kunnen halen. Toen ze op 11-jarige leeftijd van Nigeria naar Leuven kwam, volgde ze twee jaar BSO onderwijs om Nederlands te leren. Die opleiding BSO zou haar nog achtervolgen tot aan het hoger onderwijs waar de docenten sceptisch keken toen ze er de opleiding boekhouden wou volgen. Het feit dat ze niet in haar geloofden en de vooroordelen waarmee ze te maken kreeg, gaven haar desondanks de kracht om er volledig voor te gaan.
Hervorming secundair onderwijs
Minister van Onderwijs Pascal Smet vergelijkt het met een examen: “hoe beter je de leerstof beheerst, hoe minder je moet gokken.” Hij wil met zijn voorstel om het secundair onderwijs te hervormen deze jongeren veel gerichter sturen in de wirwar van opleidingsmogelijkheden. Op die manier zullen jongeren in de eerste graad secundair een algemene basis meekrijgen en zullen ze pas op 16-jarige leeftijd een arbeidsmarktgerichte keuze moeten maken. “De ‘nieuwe Belgen’ moeten zelf ontdekken waar ze zin in hebben en ook beter geïnformeerd worden zodat het minder en minder toeval wordt dat ze voor een bepaalde studierichting kiezen.” klinkt het bij Smet.
© 2010 - StampMedia – Maarten Buytaert en Eline Andries
Maak MO* mee mogelijk.
Word proMO* net als 2798 andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.
Meer verhalen
-
Nieuws
-
Nieuws
-
#WijZijnHier
-
Reportage
-
Nieuws
-
Analyse