Zwaardere wagens hinderen milieuwinst

Geen enkele autofabrikant in de EU ligt op schema om de Europese normen voor uitstoot en brandstofefficiëntie van nieuwe wagens te behalen. Dat blijkt uit een studie van Transport & Environment. ‘De vrijwillige overeenkomst van de Europese Commissie met de autofabrikanten heeft haar doel gemist,’ zegt Bram Claeys, adviseur mobiliteit van Bond Beter Leefmilieu.
‘Reden genoeg om de Vlaamse europarlementariërs op te roepen om hun verantwoordelijkheid te nemen tijdens cruciale stemmingen in september. Zij hebben de kans om de autoconstructeurs te verplichten écht zuinige wagens op de markt te brengen. Dat is niet alleen noodzakelijk om de CO2-uitstoot van het wegverkeer in de toekomst te beperken. Door de hoge brandstofprijs is het ook een sociale en economische noodzaak.’
In 2007 daalde de gemiddelde uitstoot van nieuwe wagens maar met 1,7 %. Ondanks eerder gemaakte afspraken en aanwijzingen van beschikbare technologieën slagen Europese autobouwers er nog altijd niet in om de CO2-uitstoot (en het verbruik) van nieuwe auto’s drastisch te doen dalen. Als gevolg van het falen van de autoconstructeurs om eerdere doelstellingen te behalen, heeft de Europese Commissie eind vorig jaar een voorstel voor bindende verplichtingen gelanceerd. In september vinder er in het Industriecomité (1/9) en het Milieucomité (9/9) van het Europees Parlement belangrijke stemmingen plaats.
De cijfers van Transport and Environment (T&E) spreken voor zich: de nieuwe auto’s die in 2007 in Europa werden verkocht, stoten gemiddeld 158 g CO2 per km uit. De Europese merken, verantwoordelijk voor 81 % van de verkoopscijfers in 2006, beloofden om tegen 2008 een gemiddelde uitstoot van 140 g CO2/km te halen. Die belofte kunnen ze dus niet meer waarmaken.
Belangrijkste reden voor de beperkte milieuwinst afgelopen jaar is de toename van het gewicht van nieuwe wagens. In 2007 werden de nieuwe wagens gemiddeld 10 kg zwaarder. Zwaardere wagens gebruiken meer brandstof.
In België lag de gemiddelde uitstoot van nieuw verkochte wagens in 2007 op 152 g CO2/km, in 2006 was dat 153 g CO2/km. ‘Aan een tempo van één procentpunt per jaar duurt het nog een eeuwigheid vooraleer de in België verkochte wagens zuinig en milieuvriendelijk zijn,’ zegt Joeri Thijs van Greenpeace België. ‘In plaats van te investeren in dure imagocampagnes om het groen karakter van de Europese wagens in de verf te zetten, moeten de constructeurs zuinige technologie implementeren.’
Dat dit mogelijk is, blijkt uit de resultaten van BMW. Alle wagens die de Duitse autobouwer in 2007 verkocht, stoten gemiddeld 7,3 % minder CO2 uit dan – van 184 g CO2 per km in 2006 naar 170 g per km in 2007. Hoewel die resultaten tonen dat de constructeurs wel degelijk vorderingen kunnen maken, blijft BMW nog ver verwijderd van het uiteindelijke doel van 137 g per km voor BMW. Alleen nieuwe technologie inpassen volstaat niet. BMW en de andere constructeurs moeten het dogma van hoge vermogens en zware wagens verlaten. Dan zijn nog veel grotere reducties mogelijk.
Wat er nodig is, is een strenge bindende regelgeving. Die moet tegen 2012 zorgen dat het nieuwe wagenpark veel zuiniger wordt (gemiddeld 120 g CO2/km), en ook al een langetermijndoelstelling vooropstellen (80 g CO2/km tegen 2020). De Europarlementsleden hebben de mogelijkheid om die doelstellingen afdwingbaar te maken.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.