Zwaarlijvige Mexicanen vallen massaal voor vermageringspillen

Met deze speciale formule kan je tien centimeter verliezen in twee uur! Je voelt het vet wegsmelten. Omdat dergelijke advertenties te veel Mexicanen aanzet tot kopen, probeert te Mexicaanse overheid ze aan banden te leggen. Zonder resultaat.
Astro Diet, Fat Seltzer, Natural Breast en LipoSlim zijn maar enkele van de meer dan 50 pillen en crèmes die furore maken in Mexico. Tienduizenden Mexicanen vallen voor de loze beloftes het instant gewichtverlies, de ultieme energie-opstoot, stevige borsten en grotere seksuele appetijt. Voor de snelle bellers, beloven de TV-spotjes, gaat er tweederde van de prijs af. Die varieert tussen 40 en 50 dollar. Bel nu en je krijgt het figuur waarvan je altijd droomde.

Het Mexicaanse ministerie van Volksgezondheid kan de moderne kwakzalverij niet meer aanzien. In de eerste vier maanden van dit jaar nam ze meer dan 30 ton producten in beslag die een loopje nemen met de normen inzake gezondheid en consumentenbescherming. Het Mexicaanse parlement vaardigde eind vorige maand een wet uit die bedrijven die moedwillig misleidende reclame maken, 36.000 euro boete oplegt.

Genomma Labs, Golden Harvest en Naturezza, de Mexicaanse producenten van de wondermiddelen, spreken van een lastercampagne onder druk van Big Farma, de grote internationale geneesmiddelenproducenten. Ze houden vol dat hun producten wetenschappelijk onderbouwd zijn en geen schade toebrengen aan de volksgezondheid.

De federale Commissie tegen Gezondheidsrisico’s doet die beschuldiging af als onzin en zegt dat de Mexicaanse consument dringend bescherming nodig heeft.
Er is een immense vraag naar die producten. Mensen kopen ze uit onwetendheid. Sommige ervan zullen wel werken, al was het maar omwille van het placebo-effect, zegt Arturo Lomelí, de voorzitter van de Vereniging voor Consumentenbescherming, een ngo. Maar ze kunnen ook doden.

Een derde van de vrouwen en een tiende van de mannen gebruikt de wondermiddeltjes, zo blijkt uit een onderzoek van de Mexicaanse overheid. Het overgrote deel grijpt naar middelen om te vermageren. De populariteit van de producten hangt samen met de opkomst van obesitas in Mexico. De helft van de Mexicanen kampt met overgewicht of erger.

Sommigen eisen meer stringente maatregelen tegen de pillen- en crèmeboeren. Dokter Marco Zambrano, een specialist inzake obesitas, zegt dat laboratoria als Genomma en Naturezza een kat- en muisspelletje spelen met de autoriteiten. Ze brengen dubieuze producten op de markt en verkopen ze een aantal weken tot de overheid optreedt. Ze verdwijnen dan even uit de handel maar verschijnen een tijd later onder licht gewijzigde vorm. Het verhaal begint dan van voor af aan. Intussen verdienen ze meer geld dan ze verliezen door boetes of inbeslagnames.

Ook de Nationale Vereniging voor Dermatologen eist dat de regering van Vicente Fox strenger optreedt. Eén op duizend mensen die de wonderproducten gebruikt doet een acute levercrisis op die tot cirrose kan leiden, zegt Rafael Pérez, een dokter in het Algemeen Ziekenhuis van Mexico-stad. (MM/PD)
Ik ben proMO*

Nu je hier toch bent

Om de journalistiek van MO* toekomst te geven, is de steun van elke lezer meer dan ooit nodig. Vind je dat in deze tijden van populisme en nepnieuws een medium als MO* absoluut nodig is om de waarheid boven te spitten? Word proMO*.

Wil je bijdragen tot de mondiale (onderzoeks)journalistiek in het Nederlandstalig taalgebied? Dat kan, als proMO*.

Wil je er mee voor zorgen dat de journalistiek van MO* mogelijk blijft en, ondanks de besparingspolitiek, verder uitgebouwd wordt? Dat doe je, als proMO*.

Je bent proMO* voor € 4/maand of € 50/jaar.

Word proMO* of Doe een gift