Zwakke weggebruikers doen economie draaien

Fietsers en voetgangers brengen vaker tijd door in winkels en restaurants en kopen en consumeren er meer dan automobilisten.

Als er plannen zijn om een straat of wijk autovrij te maken of het aantal parkeerplaatsen te verminderen, stuiten die meestal op hevig protest van winkeliers. De gangbare redenering is immers dat automobilisten de beste consumenten zijn die het meeste geld te besteden hebben.

Maar nieuw onderzoek van de Portland State University in Oregon (VS) spreekt dat tegen. Het is juist dat fietsers en voetgangers per bezoek minder tijd doorbrengen in winkels en er ook minder besteden, maar het aantal bezoeken ligt wel hoger dan bij automobilisten, blijkt uit het onderzoek. In totaal geven de zwakke weggebruikers dus meer uit.

Kofferruimte

De wetenschappers ondervroegen in Portland bijna tweeduizend bezoekers van winkels, restaurants en bars en nog eens een kleine twintigduizend bezoekers van supermarkten. Uit dat onderzoek blijkt dat met name in de supermarkt het grootste deel van de bezoekers nog altijd bestaat uit automobilisten, en dat die veel meer uitgeven per bezoek, omdat ze een grote koffer kunnen vullen.

Maar over het verloop van een hele maand bleken de fietsers meer uit te geven, omdat ze veel frequentere bezoeken brengen aan de restaurants, bars en winkels. De onderzoekers vermoeden dat het met de toegankelijkheid te maken heeft: als fietser of voetganger is het gemakkelijker even snel een winkel of café binnen te stappen dan als passerende automobilist.

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Wil je dat MO* dit soort verhalen blijft brengen?
Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift. 2643   proMO*’s steunen ons vandaag al.

Word proMO* of Doe een gift