Zware terreinwagens verbieden?

Moeten zware SUV’s en pick-ups verboden worden? Naar aanleiding van een tragisch ongeluk afgelopen weekend in Drongen waarbij een 5-jarig meisje werd doodgereden, flakkert het debat opnieuw op. Niet alleen de veiligheid van zware terreinwagens ligt onder vuur. Ook hun impact op het milieu krijgt meer en meer kritiek.

MO* organiseerde begin vorig jaar een enquête bij 1000 Vlamingen over hoe zij over de klimaatcrisis denken. Uit die enquête bleek onder meer dat 60 procent van de ondervraagden een verbod wil op zware terreinwagens.

Uit het artikel dat begin vorig jaar in MO* verscheen:

‘Men zou ervoor moeten zorgen dat dit soort wagens uit de markt verdwijnt’, vindt Hans Bruyninckx. ‘Tenzij ze volledig met propere technologie werken. Maar dan kan je je nog afvragen wie zoiets in België nodig heeft. Maar het probleem is fundamenteler: we moeten onze mobiliteit anders organiseren.’ Bruyninckx vindt het verduurzamen van de mobiliteit een absolute prioriteit voor Vlaanderen. ‘We zijn onszelf letterlijk en figuurlijk een maatschappelijk ongeluk aan het rijden. Er is dringend behoefte aan een andere infrastructuur, andere stimuli of instrumenten om te sanctioneren, een herziening van de relatie tussen binnensteden en buitengebied.’

Econoom Paul De Grauwe vindt het opmerkelijk dat 60 procent van de ondervraagden vindt dat terreinwagens in het gewone verkeer moeten worden verboden. ‘Dat is verwonderlijk veel. Ik kan daar wel inkomen. Die wagens stoten niet alleen meer CO2 uit, ze zijn ook gevaarlijker voor de anderen. De eigenaar van de terreinwagen is veiliger, de anderen onveiliger. Dat is een probleem. Je mag meer kracht willen uitstralen en machismo en meer zekerheid, maar niet ten koste van anderen. Daar moet iets aan gebeuren. Ja, de consument is soeverein maar hij moet wel het kostenplaatje betalen. In de prijs moeten de risico’s voor andere mensen worden verrekend, evenals de milieugevolgen. Een andere mogelijkheid is dat je het gewicht van wagens beperkt. Personenwagens zwaarder dan een ton kan je verbieden, en dan worden die terreinwagens gewoon verbannen.’

Uw mening

Wat vindt u? Moeten zware terreinwagens verboden worden? Waarom wel? Waarom niet? Reageer via de onderstaande commentaarbox.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2793   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Over de auteur

Met de steun van

 2793  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.