Zweedse ambulance rijdt op rioolwater

Patiënten in Stockholm kunnen voortaan naar het ziekenhuis gevoerd worden in een ambulance die op rioolwater rijdt.
De ambulance is niet het eerste voertuig in Stockholm dat op biogas rondrijdt. Ook verschillende bussen doen dat al. Maar het is wel de eerste ambulance ter wereld, en daarmee een belangrijk symbool voor de betrouwbaarheid van de nieuwe brandstof.
“Deze ambulance wordt aangedreven door wat wij door het toilet spoelen”, zegt ambulancier Tomas Buxbaum. “Het biogas is afkomstig van het rioolwater van gezinnen in de omgeving.”
Volgens Buxbaums collega Cecilia Larsson is de ambulance niet alleen schoner, maar ook stiller en makkelijker te besturen dan andere voertuigen. Het enige minpuntje tot nog toe is het geringe bereik. Stockholm heeft ook maar elf tankstations waar biogas te krijgen is.
De voertuigen die op het biogas rijden, zijn CO2-neutraal, omdat de broeikasgassen die uitgestoten worden, eerder opgenomen zijn uit de atmosfeer. Maar de ambulance gaat nog verder: de banden zorgen ervoor dat er minder asfaltpartikels in de lucht terechtkomen en er is veel gebruik gemaakt van milieuvriendelijke materialen. Zelfs sirenes zijn zo ontworpen dat ze minder luchtweerstand hebben.
De ambulance is 17 procent duurder dan een vergelijkbaar model met conventionele brandstof. Maar biogas is een pak goedkoper dan benzine of diesel. Dat belooft een jaarlijkse besparing van bijna 2000 euro.

Ambitieus


Het stadsbestuur heeft ambitieuze plannen. “Het is de bedoeling om over twee jaar tijd de helft van al het transport van de stad op hernieuwbare energie te doen rijden”, zegt Anna Linusson, hoofd van de milieudienst van het stadsbestuur. “We hadden eerder ook bussen met brandstofceltechnologie, maar die waren veel te duur en we moesten het project afbreken.”
Van de 1.900 bussen in Stockholm rijden er momenteel 80 op biogas en 450 op ethanol. Volgend jaar wil de busmaatschappij 250  biogasbussen op de weg hebben, en 500 tegen 2012. Volgens Per Ekberg, directeur van het departement Planning van de openbare vervoersmaatschappij van Stockholm, moeten tegen 2025 alle bussen op hernieuwbare energie rijden.
Stockholm is niet de enige stad in Zweden die naarstig op zoek is naar schoner verkeer. De noordelijke stad Uppsala bijvoorbeeld experimenteert met een “track-taxi”, openbaar vervoer zonder chauffeur op sporen vijf meter in de lucht. Het Zweedse ministerie van Energie wil van Zweden het Mekka maken van elektronisch vervoer. In Stockholm alleen al zullen dit jaar honderd stations gebouwd worden waar elektrische auto’s opgeladen kunnen worden.
Er is nog een lange weg te gaan. Volgens het Zweedse Agentschap voor Transport rijden momenteel 215.000 voertuigen in Zweden op biogas, ethanol, elektriciteit of hybride-technologie. Dat is amper twee procent van alle voertuigen in het land

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.