Vergis u niet: de Amerikaanse verkiezingen gaan wel degelijk over belangrijke thema’s

Wie de verkiezingscampagne volgt, krijgt de indruk dat het een enorm dure poppenkast is, waarin de poppetjes dansen, maar er inhoudelijk niet echt veel op het spel staat. Om dat laatste te weerleggen, publiceert MO* de komende weken de serie MO*SuperTuesday.

  • © Ruth Govaerts MO*SuperTuesday, onze knipoog naar de Super Tuesday van de voorverkiezingen in de VS. © Ruth Govaerts

De Amerikaanse presidentsverkiezingen zijn zelfs als het goed gaat een mediaspektakel, waarin de aandacht altijd meer gaat naar de kandidaat-als-persoon dan naar de kandidaat met zijn of haar politieke programma. De boeiende en enthousiasmerende verkiezingen van 2008 gingen bijna helemaal over het feit dat Barack Obama de eerste Afrikaans-Amerikaanse president van de Verenigde Staten zou worden. In 2000 werd de inhoudelijk sterkste kandidaat (Al Gore) afgeschreven omdat hij houterig overkwam op tv, terwijl zijn uitdager (George W. Bush) zijn onkunde met zoveel swagger bracht, dat hij de media en vervolgens de kiezers wel kon bekoren -al was er een opvallend succesvolle onafhankelijke kandidaat én een ingreep van het Hooggerechtshof nodig om Bush de eindoverwinning te bezorgen.

Maar het niveau van de huidige campagne is nog nooit gehaald, zo laag bij de gronds, zo persoonlijk, en zeker wat betreft Donald Trump: zo antipolitiek. Het ergste is dat ook de Vlaamse, en bij uitbreiding Europese, media alle aandacht geven aan Donald en Hillary, hun scheldpartijen, hun verborgen video’s, hun kleine kanten, hun electorale berekeningen, hun dassen- of kledingkeuze.

In de media gaat het alleen maar over Donald en Hillary, hun scheldpartijen, hun verborgen video’s, hun kleine kanten, hun electorale berekeningen, hun dassen- of kledingkeuze.

Intussen staan de Verenigde Staten voor enorme uitdagingen. De overheid moet antwoorden op de zorgen van middenklasse Amerika over de exploderende ongelijkheid, de impact van de mondialisering en de politieke macht van de financiële klasse.

De Verenigde Staten moeten ook werk maken van een klimaatbeleid die naam waardig, van een migratiebeleid dat de rechten van de miljoenen migranten zonder wettelijke papieren respecteert, en tegelijk de toegang tot het grondgebied op ordentelijke wijze regelt.

De Verenigde Staten kunnen ook hun buitenlandbeleid niet langer op een business-as-usual manier voeren, ten minste als de voorbije vijftien jaar voor de routine staan. De wereld is er in die periode namelijk zo veel gevaarlijker en gewelddadiger op geworden, dat een nieuw buitenlandbeleid zich opdringt, weg van de militaire aanpak.

Over al deze uitdagingen wordt weinig gesproken tijdens de campagnes, toch is het voor iedereen –niet alleen voor kiezers en organisaties binnen de VS, maar ook bij bondgenoten én vijanden in de rest van de wereld- van belang om al voor 8 november inzicht te krijgen in de échte agenda van de Amerikaanse verkiezingen. Tine Destrooper gaat die uitdaging aan voor MO*. Zij brengt de komende weken grote analyses over de thema’s die boven aan de agenda van de campagne hadden moeten staan.

Als de twee partijen die het Amerikaanse politieke landschap domineren het niet doen, dan doet MO* het wel voor hen. En voor u, uiteraard, op de eerste plaats.

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Wil je dat MO* dit soort verhalen blijft brengen?
Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift. 2745   proMO*’s steunen ons vandaag al.

Word proMO* of Doe een gift

Over de auteur