Dossier F-35

De federale regering die na mei 2014 aantreedt, moet zich buigen over minstens één groot militair aankoopdossier: de opvolger van de F16. Prijskaartje? Vier tot zes miljard euro. MO* verdiepte zich in het dossier en sprak met defensie-experts, politici, academici, militairen én de industrie.

ma 16/06
Lockheed Martin
Tomas Baum van het Vlaams Vredesinstituut pleit voor een open debat over de mogelijke aankoop van nieuwe gevechtsvliegtuigen als opvolger voor de F-16. Hij waarschuwt voor ondoordachte beslissingen.
1
wo 23/04
CC BY-NC 2.0 Airman Magazine
De volgende regering zal beslissen of nieuwe gevechtsvliegtuigen koopt. Prijskaartje: tussen 4 en 6 miljard euro. In aanloop naar de verkiezingen nemen de politieke partijen stelling in. Daarbij slaan ze een fundamenteel debat over: waar willen we met de Belgische defensie naartoe? En hebben we daarvoor echt peperdure gevechtsvliegtuigen nodig, vraagt de vredesbeweging Vredesactie zich af.
1
ma 24/03
© Lockheed Martin
De vervanging van de kernwapens in ons land en de aankoop van de F-35 kwamen tijdens de regering-Di Rupo jammer genoeg een grote stap dichterbij, schrijft Kamerlid Wouter De Vriendt (Groen). 
1
za 22/02
RV
De sp.a vindt dat België niet moet investeren in een nieuwe vloot gevechtsvliegtuigen. ‘Onze luchtmacht zou zich beter richten op de bestaande lacunes in de Europese  defensiecapaciteit, luchttransport bijvoorbeeld’, zegt sp.a-kamerlid Dirk Van der Maelen. ‘Militaire establishments sturen aan op gevechtsvliegtuigen. Logisch. Moest jij taxichauffeur zijn, dan zou je ook liever met een Audi dan met een Skoda rijden. Maar aan die druk mogen wij niet toegeven.’
1
za 22/02
Lockheed Martin
Waarom heeft België - al dan niet - nieuwe gevechtsvliegtuigen nodig? En wie zijn de invloedrijke personen in de voorbereiding van dit dossier? MO* zet dertien cruciale facts & figures helder op een rijtje.
1
za 22/02
Kristof Clerix
In het debat over de opvolging van de F16 bleef tot nu toe één belangrijke partij onder de radar: de Belgische luchtvaartindustrie. Chief lobbyist Dany Van de Ven (62), tot voor kort directeur van de Belgian Security and Defense Industry, doorbreekt de stilte in een openhartig interview met MO* en Le Soir. Van de Ven: ‘Voor ons als industrie maakt het niet uit welk vliegtuig de F16 zal vervangen. Zo lang er in ruil maar tewerkstelling en technologietransfer komt.’
1
za 22/02
US Airforce
De Belgische luchtvaartindustrie heeft zich rond het dossier van de opvolging van de F16 verenigd in een federale lobbygroep. Zonder de politieke besluitvorming af te wachten, is ze begonnen de mogelijkheden van industriële participatie actief te verkennen.
1
za 22/02
RV
‘Om je militaire belang te meten, mag je de capaciteiten van land-, zee- en luchtmacht niet zomaar optellen’, zegt Jo Coelmont, brigadegeneraal en defensie-expert bij het Koninklijk Instituut voor Internationale Betrekkingen. ‘Het is geen som maar een vermenigvuldiging. Als één factor nul is, dan is het totaal nul. Zonder luchtsteun ben je niets. Besluit: België moet investeren in nieuwe gevechtsvliegtuigen.’
1
za 22/02
RV
Zoals de Belgische en Nederlandse marine vandaag nauw samenwerken, zo kan het Belgische leger in de toekomst ook met een buitenlandse partner de krachten bundelen om gevechtsvliegtuigen in te zetten. Dat zegt Sven Biscop, professor internationale politiek aan de Universiteit Gent en het Europacollege, en onderzoeker aan het Koninklijk Instituut voor Internationale Betrekkingen.
1