04.09-23.10

Expo: "Narration Textile"

Textiel is altijd al een drager van verhalen geweest, van het tapijt van Bayeux, een verhalend en oorlogszuchtig fresco, tot huiselijk naaldwerk. Het is een medium dat evenzeer de sporen van onze intimiteit als die van de collectieve geschiedenis verwelkomt.
 
Van 4 september tot 23 oktober 2021 bieden Les Drapiers en curatoren Corinne Clarysse en Dorothée Van Biesen hun herfsttentoonstelling “Narration Textile” aan. Daarbij valt het werk van zes gevestigde of opkomende internationale kunstenaars te ontdekken, die deze praktijken gebruiken om de tijd stil te zetten en om te pauzeren in de visuele wervelwind die ons overvalt. Ook nodigt de tentoonstelling ons uit om opnieuw na te denken over die beelden die we soms niet eens meer als aanwezig waarnemen.
 
De tentoonstelling “Narration Textile” dompelt de bezoeker onder in een veelheid van invalshoeken — soms serieus, dan weer onconventioneel en fantasievol — en technieken: borduren, tuften, vilten. Het zijn verschillende manieren om onze tijd te vatten en haar te herstellen door deze langzame en ambachtelijke gebaren om haar moeilijkheden en tegenstellingen te overstijgen.
 
Met katoenen draad, steek na steek, op een organza stof, vereeuwigt Brodette (wonend en werkend in Brussel) scènes van politiegeweld die zich in Frankrijk voordeden tijdens de zogenaamde “gele hesjes”-beweging. Verloren in de overvloed van beelden waaruit ons dagelijks leven is opgebouwd, choqueren deze clichés ons en worden zij tegelijkertijd vergeten en vervangen door andere, meer “in het oog springende” clichés. Door het langzame en delicate gebaar van borduren en herkaderen stelt de kunstenares, die net een opleiding Textielkunst aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Brussel voltooide, ons in staat deze gebeurtenissen te assimileren, ze te ervaren buiten de onophoudelijke stroom van informatie, ze te benaderen met meer afstand en reflectie en om ze niet langer uit het oog te verliezen. 
 
Ook Peter Federiksen (wonend en werkend in Chicago), die voor het eerst in ons land exposeert, gebruikt freeze-frames om de spannende momenten van Warner Bros. te belichten. Deze genaaide schermafbeeldingen, eenmaal losgemaakt uit hun vertrouwe omgeving, waarvan we weten dat het vol humor en fantasie zit, onthullen hun angstaanjagende potentieel. Er worden bruggen gebouwd met actuele beelden, we vinden het verhaal opnieuw uit en de spanning is op zijn hoogtepunt. De tekenfilm die borduurwerk is geworden, in serie bewerkt en beeldje voor beeldje, wordt opnieuw een tekenfilm en nodigt ons uit onze verhouding tot tijd en voorstelling te overdenken.
 
Anaïs Beaulieu (wonend en werkend in Montreuil), die ook voor het eerst in België te zien is, gebruikt eveneens borduurwerk, een vaardigheid die haar door haar grootmoeder is doorgegeven, om nieuwe betekenis te geven aan alledaagse voorwerpen. Plastic zakken, zakdoeken of reddingsvesten worden versierd met traditionele motieven, prikkeldraad of koraal. Aldus veredeld krijgen deze alledaagse gebruiksvoorwerpen een extra dimensie, een poëzie die niet gespeend is van zwaartekracht. Hun oorspronkelijke betekenis wordt toegevoegd aan de universele menselijke geschiedenis en herinnert ons aan verhalen van ontworteling, overleven en territorium die helaas nog steeds zeer actueel zijn.
 
Voor Richard Saja (wonend en werkend in New York) is het medium ook een onthullend en zelfs een activerend element van het werk. Sinds enkele jaren vermomt Richard, emblematisch figuur van de heropleving van de textielkunst, de gravinnen, herders, wasvrouwen en markiezen van de Toiles de Jouy. Getransformeerd in een monster, een punker of een clown, komen deze personages tevoorschijn uit de anonimiteit die opgelegd wordt door de “oneindige” herhaling van het motief. De Toiles de Jouy zijn als een kleurboek dat de kunstenaar, spelend met kleuren en texturen, ombuigt en ondermijnt naar gelang van zijn verlangens en verbeelding.
 
Martha Samyn (wonend en werkend in Gent), beleeft gelijkaardig plezier in het spelen met nuances en materialen om de mens te materialiseren. Haar favoriete techniek, het tuften, stelt haar in staat grote “tapijten” te maken waar je in wil ravotten en rollen. Helaas is voor de meesten van ons het kind dat wij waren, het kind dat zich spontaan zou hebben laten gaan om zich vrolijk op te rollen, in de steek gelaten. Wij zijn volwassenen met complexen geworden, ons lichaam heeft zijn onschuld verloren en het is bij volmacht, dankzij Martha’s getufte foto’s, dat wij dit gevoel van vrijheid zullen ervaren.
 
Dat loslaten, proberen we onder andere door middel van reizen en verandering van omgeving. Maar van exotische vakanties was de laatste maanden geen sprake en als we droomden van een eiland waar we konden ontsnappen, namen we, net als Samuel Trenquier (wonend en werkend in Brussel), onze toevlucht tot boeken en waarom dan niet tot het verhaal van Robinson Crusoe. De beroemde schipbreukeling met de gevlochten hoed en zijn metgezel Vrijdag inspireren de kunstenaar en leiden zijn viltnaald tot overvloedige sculpturen waarin weelderige natuur en een zekere stedelijke esthetiek zich vermengen, een heen en weer tussen het wilde en het stedelijke leven.
 
PRAKTISCHE INFORMATIE
 
Van 4 september tot 23 oktober 2021
Tentoonstelling te bezoeken van donderdag tot zaterdag van 14.00 uur tot 18.00 uur
Buiten dit uurrooster is er een mogelijkheid tot afspraak.
Vernissage op zaterdag 4 september van 16.00 uur tot 19.00 uur. 
Vrije toegang
 
Zaterdag 2 oktober op reservatie :  Boekvoorstelling van de textielkunstenaars door het CLA (Collection de Livres d’Artistes) met de medewerking van Marie Van Roey en Christèle Simonard.
 
Les Drapiers
68 rue Hors-Château 4000 Liège
04 222 37 53
bonjour@lesdrapiers.be — www.lesdrapiers.be

zaterdag, 4 september, 2021 - 14:00 tot zaterdag, 23 oktober, 2021 - 18:00