Autoreclames overtreden de wet

Nieuws

Autoreclames overtreden de wet

Autoreclames overtreden de wet
Autoreclames overtreden de wet

21 maart 2008

Milieubeweging Greenpeace zegt dat bijna alle autoadvertenties die in de Europese Unie in kranten, magazines en op reclamepanelen verschijnen, onwettig zijn.

De Europese richtlijn 1999/94/EG, die in 2001 werd omgezet in een Belgische wet, verplicht autoconstructeurs om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van een auto in reclames makkelijk leesbaar en niet minder opvallend dan het hoofdbestanddeel van de in het reclamemateriaal verstrekte informatie weer te geven.
‘Doe zelf eens de test. Zoek naar het verbruik of de CO2-uitstoot in een autoreclame. Altijd in piepkleine letters en veel minder leesbaar dan ‘het hoofdbestanddeel van de verstrekte informatie’ – de slogan van de advertentie. Het brandstofverbruik en de CO2 uitstoot zijn bijna onmogelijk te lezen, tenzij u er met uw neus opzit, en dan nog’, schrijft Greenpeace.

Klacht

Friends of the Earth, Bond Beter Leefmilieu (BBL), Inter-Environment Wallonie (IEW), Greenpeace en het magazine Imagine nodigen iedereen uit om een klacht in te dienen tegen de autoreclames bij de Jury voor Ethische praktijken inzake reclame (JEP) en bij het Directoraat Generaal Controle en Bemiddeling van de Federale Overheidsdienst Economie.