Fanclub roept HEMA op het matje
17 september 2007
Warenhuis HEMA heeft sinds juli 2007 een kritische fanclub. De 462 Vrienden van HEMA zijn weliswaar voor de HEMA, maar vinden dat er geen mensen mogen uitgebuit worden voor de productie van kleren.
De fanclub, een intiatief van de Schone Kleren Campagne, vindt dat het warenhuis te weinig openheid hanteert over de arbeidsomstandigheden bij de productielocaties en dat de arbeiders zelf te weinig betrokken zijn bij de noodzakelijke verbeteringen.
De directie van HEMA heeft, na een gesprek met de fanclub, toegezegd om enkele productielocaties te onderzoeken. Volgens de fanclub is een flink deel van het HEMA-assortiment namelijk gemaakt onder beroerde arbeidsomstandigheden. ‘Schendingen van arbeidsrecht als zware onderbetaling en langdurig overwerk zijn schering en inslag bij de artikelen die wij in onze warenhuizen kopen’, vindt de fanclub.
Leefbaar loon
HEMA zal samenwerken met de Fair Wear Foundation (FWF), een organisatie die samen met kledingmerken werkt aan betere arbeidsomstandigheden. De fanclub heeft nog andere punten van kritiek, waarop HEMA nog niet reageerde, zoals een leefbaar loon en openheid over productieomstandigheden.
De Belgische conumentenorganisatie Test-Aankoop publiceerde begin deze maand een onderzoek naar het ethisch bedrijfsbeleid van grote winkelketens. H&M en Mango kwamen als beste bedrijven uit het onderzoek, HEMA staat op de vierde plaats.