Oude technologie maakt vrachtwagens pak zuiniger

Vrachtwagens kunnen bijna een vijfde zuiniger worden, maar dan moeten ze eindelijk de technologieën gebruiken die nu al jaren voorhanden zijn. Dat blijkt uit een rapport van de denktank Transport & Environment (T&E). Transportbedrijven kiezen jammer genoeg nog te vaak voor besparing op korte termijn.

© Daimler

‘Technologieën die al jaren op de markt zijn, worden in amper 15 procent van de nieuwe vrachtwagens toegepast. Gezien het enorme besparingspotentieel is het bedroevend dat zoveel innovatie op de plank blijft liggen.’

Trucks die 18 procent zuiniger zijn: het is allesbehalve science fiction, stelt T&E. Een simpele keuze voor banden met lage rolweerstand kan het brandstofverbruik al met 7 procent verminderen. Toch worden die banden op amper 1 procent van de vrachtwagens toegepast. Zogenaamde turbo-compoundtechnologie kan nog eens 3 procent besparen. De oplossing bestaat al vijftien jaar, maar is in amper 0,24 procent van de trucks te vinden.

Transportbedrijven spenderen jaarlijks gemiddeld 32.000 euro per truck aan brandstofkosten en hebben dus alle baat bij de technologieën. Toch worden die door de vrachtwagenfabrikanten vaak als dure opties aangeboden. Hoewel de technologieën zichzelf snel terugbetalen, kiezen veel transportbedrijven bij aankoop van nieuwe trucks voor de besparing op korte termijn.

‘Het is een klassiek geval van een falende markt’, zegt Stef Cornelis van Transport & Environment. ‘Technologieën die al jaren op de markt zijn, worden in amper 15 procent van de nieuwe vrachtwagens toegepast. Gezien het enorme besparingspotentieel is het bedroevend dat zoveel innovatie op de plank blijft liggen.’

Strengere standaarden

Om de markt in de goede richting te sturen, zijn Europese brandstofstandaarden nodig, zegt Cornelis. ‘Dergelijke maatstaven zijn nu al van kracht in Noord-Amerika, China en Japan, waar ze er in toenemende mate toe leiden dat brandstofbesparende technologie opgang maakt in trucks’.

De Europese Commissie zal begin volgend jaar een voorstel doen voor dergelijke standaarden. De inzet is groot, want hoewel trucks amper 5 procent van alle voertuigen in Europa uitmaken, zijn ze wel verantwoordelijk voor een kwart van de CO2-uitstoot uit verkeer. Hun efficiëntie is niet verbeterd in de voorbije twintig jaar: een vrachtwagen uit 2015 verbruikt ongeveer evenveel als een exemplaar uit 1995.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.